V podvečerných hodinách sa na školskom dvore základnej školy na Galaktickej 9 stretli žiaci Slobodnej školy, ich rodičia, pedagógovia i širšia verejnosť.
Žiaci košickej Slobodnej školy poukázali na chudobu a bezdomovectvo, v jej areáli prenocovalo 18 ľudí
30.11.2024 (SITA.sk) - Košickí žiaci upozornili na alarmujúcu chudobu na Slovensku v rámci podujatia Noc vonku. Informovalo o tom občianske združenie Ťahanovská záhrada a priblížilo, že takmer 50 Košičanov všetkých vekových kategórií spojila vo štvrtok 28. novembra na sídlisku Nad jazerom solidarita s ľuďmi bez domova.
Záchranári pripravili workshop
Riaditeľ školy Juraj Mazák je presvedčený, že k sociálnemu cíteniu a sociálnym témam je potrebné viesť deti už od útleho veku. „Aj preto som veľmi vďačný, že naše pozvanie prijali viaceré neziskové organizácie, ktoré nám počas podujatia Noc vonku predstavili svoju prácu, ale i svojich klientov s ťažkými životnými príbehmi," doplnil Mazák.
Žiaci Slobodnej školy sa na Noc vonku pripravovali počas štvrtkového vyučovania a záchranná zdravotná služba Košice pre nich usporiadala interaktívny workshop na témy podchladenie, omrzliny a prvá pomoc v zime.
V programe počas štvrtkového večera vystúpili ľudia z Arcidiecéznej charity, občianskeho združenia Človek v ohrození a tiež Oáza - Nádej pre nový život.
Silvia Hrabčáková z Arcidiecéznej charity priviedla aj dvoch klientov. Ako priblížila, pracujú s ľuďmi, ktorí sú ohrození bezdomovectvom. Noc vonku vidí ako príležitosť, kedy verejnosť môže ukázať, že ľudia bez domova sú tiež jednými z nás a zaslúžia si dôstojné zaobchádzanie, podporu a oporu. Mnohí z nich sa podľa jej slov dokážu opäť postaviť na vlastné nohy.
Nezabúdajú na najzraniteľnejších
Rovnako dvoch klientov so sebou priviedol aj riaditeľ neziskovej organizácie Oáza - Nádej pre nový život Peter Gombita. Nezisková organizácia Človek v ohrození odvážlivcom, ktorí sa vzdali pohodlia svojich domovov, venovala raňajky. Podľa Nely Frankovej z Človeka v ohrození by si ľudia mali uvedomiť, aké je to byť tými ľuďmi, ktorí sú vonku, nemať teplú posteľ a strechu nad hlavou.
V areáli školy prespalo nakoniec 18 ľudí. „Naozaj sme hrdí na to, že toto charitatívne podujatie si našlo svoje miesto v srdciach mnohých Košičanov, vrátane detí a mládeže. S nulovým rozpočtom a s nezištnou podporou tých, ktorým úprimne záleží na ľuďoch v núdzi, sa nám opäť podarilo ukázať, že nezabúdame na najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva, a to je to najhlavnejšie,“ uzavrela Lenka Mazáková z občianskeho združenia Ťahanovská záhrada.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.