Tieto rakety majú dosah 500 až 5500 kilometrov, zmluvu o zákaze ich vyrábania podpísali v roku 1988 Gorbačov a Reagan.
Putin vyzval na obnovenie výroby rakiet stredného doletu, zástancovia kontroly zbrojenia sú znepokojení
28.6.2024 (SITA.sk) - Ruský prezident Vladimir Putin v piatok vyzval na obnovenie produkcie rakiet stredného doletu, ktorých výrobu zakazovala už neplatná dohoda s USA.
Medzník v oblasti kontroly zbrojenia
Zmluva o jadrových silách stredného doletu, ktorá zakazovala pozemné jadrové a konvenčné rakety s dosahom 500 až 5 500 kilometrov, bola považovaná za medzník v oblasti kontroly zbrojenia, keď ju v roku 1988 podpísali sovietsky vodca Michail Gorbačov a prezident USA Ronald Reagan. USA od dohody v roku 2019 odstúpili s poukázaním na to, že ju Rusko porušuje.
„Musíme začať s výrobou týchto úderných systémov a potom na základe aktuálnej situácie prijať rozhodnutia o tom, kam ich umiestniť, ak to bude potrebné na zaistenie našej bezpečnosti,“ povedal Putin na stretnutí ruskej národnej bezpečnostnej rady.
Posledný pakt končí v roku 2026
Putin vyhlásil, že Rusko od zrušenia zmluvy v roku 2019 takéto rakety nevyrábalo, ale že „dnes je známe, že Spojené štáty tieto raketové systémy nielen vyrábajú, ale už ich priviezli na cvičenia do Európy, a to do Dánska."
Posledným zostávajúcim paktom o kontrole zbrojenia medzi Washingtonom a Moskvou je Nová zmluva o obmedzení strategických zbraní, ktorá obmedzuje obe krajiny na maximálne 1 550 rozmiestnených jadrových hlavíc a 700 rozmiestnených rakiet a bombardérov.
Jej platnosť má uplynúť v roku 2026 a nedostatok dialógu o následnej dohode zástancov kontroly zbrojenia znepokojuje.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.