• Dnes je: Streda 28. júla 2021 meniny má Krištof

Vedci konečne odhalili, čo robí koronavírus v našom srdci. Výsledky môžu pomôcť v liečbe

Dopad nového koronavírusu, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19, na organizmus človeka ešte nie je úplne preskúmaný.

Infekciu vírusom sprevádza viacero symptómov.

Vírus môže poškodiť rôzne oblasti v organizme a nevynecháva pritom ani srdce.

Koronavírus v srdci

Odborníci sa doteraz snažili objasniť mechanizmus, ako vírus poškodzuje tento orgán. Nová štúdia odhalila, čo robí SARS-CoV-2 v srdci, ako naň útočí a poškodzuje ho.

Výsledky môžu mať dôležitý dopad na to, ako efektívne liečiť vážne infekcie a vyvinúť nové terapie na prevenciu dlhodobého poškodenia.

Počas pandémie množstvo pacientov s vážnym priebehom COVID-19 vykazovalo príznaky srdcových problémov.

Ľudia, ktorí už trpia srdcovými poruchami, majú väčšie riziko vážneho priebehu ochorenia, ak sa nakazia novým koronavírusom. Bežné sú napríklad prípady, kedy predtým zdraví ľudia mali po vážnom priebehu COVID-19 arytmiu.

Útok na bunky

Odborníkov doteraz trápilo, prečo sa to deje. Nevedeli, či sú tieto príznaky výsledkom vážneho zápalu, ktorý súvisí s reakciou tela na infekciu, alebo či samotný vírus útočí na srdcové bunky.

Novú štúdiu zverejnili v Journal of the American College of Cardiology. Odhalili v nej, že vírus priamo preniká a replikuje sa vo vnútri srdcových buniek, čo vedie k ich deštrukcii a následne k dlhodobému poškodeniu a komplikáciám.

„Naša štúdia je jedinečná, pretože konečne ukazuje, ako vírus u pacientov s COVID-19, ktorí vykazujú poškodenie srdca, pôsobí na tento orgán, špeciálne na bunky srdcového svalu,“ povedal spoluautor štúdie Kory Lavine.

Ako dodal, zápal môže byť ďalším problémom, ktorý súvisí s poškodením vírusom, no zápal sám o sebe nie je prvotnou príčinou poškodenia srdca.

Stopa po víruse

Výskum odštartovali pitvami pacientov s COVID-19, ktorí mali závažnú myokarditídu, teda zápal srdcového svalu.

Vo vzorkách od štyroch pacientov hľadali dôkazy o prítomnosti vírusu v bunkách srdcového svalu s cieľom zistiť, či vírus prenikol až do nich.

Výsledky priniesli dôkaz o prítomnosti vírusu v bunkách, vrátane spike proteínu a kapsuly, ktorá obklopuje vírusový genóm.

Vedci následne navrhli ľudské srdcové tkanivo z kmeňových buniek na modelovanie infekcie. Prišli na to, že vírus môže vstúpiť a replikovať sa v kardiomyocytoch. Bunky odumierali aj bez toho, aby vznikol zápal.

Prínos pre liečbu

Tieto informácie sú nesmierne dôležité na pochopenie toho, ako COVID-19 poškodzuje srdce, ale použité metódy môžu mať aj ďalšie využitie.

Vytvorené bunky srdcového tkaniva by mohli byť nápomocné pre budúci výskum súvisiaci s COVID-19 a vytvoriť nové, efektívne spôsoby liečby.

Aj u mladých ľudí, ktorí mali veľmi slabé príznaky, sa môžu neskôr objaviť problémy so srdcom. Lavine vyhlásil, že odborníci stále hľadajú nové informácie.

„Chceme porozumieť tomu, čo sa deje, aby sme tomu mohli zabrániť a liečiť to. Medzitým chceme, aby všetci brali tento vírus veľmi vážne. Aby robili všetko pre prevenciu a zabránili jeho šíreniu. Nechceme totiž v budúcnosti mať ešte väčšiu epidémiu srdcových chorôb, ktorým sa dá predísť,“ uzavrel vedec.

Kto by sa proti COVID-19 nemal očkovať? Lekárka vysvetlila, čo môže vakcína Comirnaty spôsobiť