Práve negatívne vnímanie školy môže viesť k zvýšenej úzkosti, stresu a v niektorých prípadoch aj k agresii medzi spolužiakmi.
Stres, tlak na výkon a nedostatok podpory. Prečo sa deti netešia do školy?

Slovenské deti sa v školách necítia dobre, mnohé z nich pociťujú stres, tlak na výkon, ale aj nedostatok podpory zo strany učiteľov.
Podľa štúdie HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) sa s pribúdajúcim vekom znižuje nielen radosť zo školy, ale aj dôvera žiakov v pedagógov. Viac ako polovica detí si myslí, že nemajú učiteľa, ktorému by sa mohli zveriť. Situácia je alarmujúca a poukazuje na zásadné problémy v školskom systéme.
Vzdelávací expert Juraj Hipš upozorňuje, že problém nespočíva len vo vzdelávacom obsahu, ale najmä v atmosfére, ktorá v školách panuje. „Je alarmujúce, že väčšine žiakov sa nepáči na mieste, kde trávia polovicu svojho dňa.
Dostali sme sa žiaľ do stavu, kedy deti školu nevnímajú ako priestor, kde môžu objavovať a skúmať svet, ale ako trest, ktorý im udelili dospelí,“ hodnotí situáciu. Práve negatívne vnímanie školy môže viesť k zvýšenej úzkosti, stresu a v niektorých prípadoch aj k agresii medzi spolužiakmi. Psychologička Lenka Jurčová z portálu ksebe.sk dodáva, že ak dieťa necíti pochopenie, prestáva sa otvárať a hľadá podporu mimo školy. „Dôvera je základom každého vzťahu, a to platí aj pre vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi. Ak dieťa cíti, že jeho problémy nie sú brané vážne, uzavrie sa do seba,“ vysvetľuje.
Zásadným problémom je zastaraný model výučby, ktorý nevyhovuje súčasnej generácii žiakov. Memorovanie učiva, tlak na známky a absencia praktického prepojenia učiva so životom spôsobujú, že mnohé deti vnímajú školu ako stresujúce prostredie. Podľa docentky Lucie Bosákovej z UPJŠ je nevyhnutné, aby sa školy prispôsobili potrebám dnešných detí. „Je dôležité porozumieť odlišnostiam novej generácie a hľadať vhodnejšie stratégie vzdelávania,“ upozorňuje.
Pozitívnym príkladom, ako môže škola vytvárať podporujúce prostredie, je Základná škola na ulici Pionierov v Rožňave. Riaditeľka Erika Fábiánová vysvetľuje, že ich cieľom je, aby bol žiak aktívnym účastníkom vzdelávacieho procesu. „Naším cieľom je, aby žiak nebol len prijímateľom informácií, ale aktívne sa zapájal do vzdelávania. Učíme žiakov a nie učivo, pričom dieťa je v centre pozornosti.“ Škola zaviedla viaceré inovatívne metódy, vrátane zážitkového učenia, projektového vyučovania a skupinovej práce. Významným prvkom je aj predmet „Kruh komunity“, ktorý pomáha žiakom rozvíjať emocionálnu inteligenciu, komunikačné zručnosti a schopnosť zvládať stres. „Deti si uvedomujú, že nie sú sami so svojimi problémami. Tento priestor im umožňuje byť autentickými a vytvára pocit spolupatričnosti,“ opisuje riaditeľka.
Podľa Romany Kanovskej, generálnej riaditeľky Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), má Slovensko príležitosť zmeniť školský systém tak, aby viac zodpovedal potrebám súčasných detí. „Moderné vzdelávanie musí reagovať na výzvy 21. storočia. Ak chceme, aby naše deti uspeli v digitálnom a dynamickom svete, musíme ich naučiť nielen fakty, ale aj zručnosti potrebné pre život,“ vysvetľuje. Školy majú možnosť zavádzať nové predmety, ako je finančná gramotnosť či sociálno-emocionálne vzdelávanie, ktoré podporujú osobnostný rozvoj žiakov.
Slovenské školstvo prechádza zásadnou zmenou vďaka kurikulárnej reforme, ktorá umožňuje prispôsobiť výučbu individuálnym potrebám žiakov. Školy si môžu vytvárať vlastné vzdelávacie programy a využívať moderné výukové metódy. Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB, vysvetľuje, že cieľom reformy je, aby sa školy mohli odkloniť od tradičného memorovania a venovať sa rozvoju kritického myslenia a praktických zručností. „Škola by nemala byť len miestom, kde sa deti učia učivo. Mala by byť miestom, kde sa deti učia byť sami sebou,“ dodáva.
Slovenské školy majú dnes jedinečnú príležitosť vytvoriť prostredie, kde sa deti budú cítiť šťastné a motivované. Kľúčom k úspechu je dôvera medzi učiteľmi a žiakmi, individuálny prístup a emocionálna podpora. Ak chceme, aby deti chodili do školy s radosťou, musíme začať meniť jej atmosféru a spôsob výučby.
Najčítanejšia najnovšia správa
Horoskopy na dnes Stredu 25. jún 2025

Jednou z najčítanejších rubrík časopisov, novín aj niektorých internetových portálov sú práve horoskopy.
Čítajú ich viac ženy, no zaujmú i mnohých mužov.
Veď, kto by nechcel poznať svoju budúcnosť?
Astrológia nám nehovorí čo máme robiť, má nám len poradiť, čo by sme mali robiť vzhľadom na astrologický vplyv. Nakoniec, každý ma všetko vo vlastných rukách.
Horoskopy pre Stredu 25. jún 2025
Baran 21.3. - 20.4.
Nezabúdate kvôli vysokému pracovnému tempu na najbližších? Najmä večer by ste si mali nájsť pre nich čas. Niekomu veľmi pomôžete. Je na mieste opatrnosť na cestách.
Býk 21.4. - 21.5.
Veci, o ktorých budete počúvať, znejú takmer neuveriteľne. Na rozptýlenie je to iste veľmi dobré, ale nevyvodzujte z nich nijaké mimoriadne závery. Riaďte sa svojim rozumom.
Blíženci 22.5. - 21.6.
Vaši známi budú potrebovať radu a vy nesklamete. Asi pôjde o oblasť, v ktorej vynikáte. Podvečer dobre sledujte každého, kto vám vojde do cesty.
Rak 22.6. - 22.7.
Peniaze zbytočne nerozhadzujte a nešpekulujte. Môžete mať veľké straty. Opatrne s novotami. V zabehaných koľajach viete lepšie chodiť.
Všetky Horoskopy pre Stredu 25. jún 2025
Je nepochybné, že horoskopy v sebe ukrývajú tajomstvá o tom, čo nás čaká v oblasti lásky, rodiny či financií a zdravia. Človek je všeobecne veľmi zvedavý a preto chce vedieť čo ho môže stretnúť, čo ho čaká a či sa to aj naplní. Zároveň vždy dúfa len v to dobré. Preto máme tendenciu všímať si v horoskopoch viac pozitívne veci, ako tie negatívne.
Veľký stravovací horoskop. Jedzte podľa svojho znamenia.
Nečítate pravidelne denný horoskop? Robíte chybu, môžete si tým uľahčiť život!
Prečo radi čítame a veríme horoskopom?
Ako schudnúť podľa znamenia zverokruhu
Čo je najkrajšia vlastnosť vášho znamenia?
Najčastejšie používané klamstvá podľa znamenia zverokruhu