Patyho, učiteľa dejepisu a geografie, zavraždili 16.
Protiteroristický súd odsúdil osem ľudí, sú vinní za podieľanie sa na vražde učiteľa Samuela Patyho
21.12.2024 (SITA.sk) - Francúzsky protiteroristický súd v piatok uznal vinnými osem osôb z podielu na vražde učiteľa Samuela Patyho, ktorého zavraždil islamský extrémista v roku 2020 pred školou neďaleko Paríža. Spomenutí ôsmi odsúdení boli na súde obžalovaní z pomoci páchateľovi alebo z organizovania nenávistnej kampane na internete, ktorá predchádzala vražde.
Patyho, učiteľa dejepisu a geografie, zavraždili 16. októbra 2020 blízko školy v Conflans-Sainte-Honorine v parížskej metropolitnej oblasti, kde učil. Tínedžer čečenského pôvodu mu sťal hlavu pre to, že počas vyučovania žiakom rozprával o slobode prejavu a ukazoval im karikatúry proroka Mohameda.
Svojim moslimským študentom pritom odporučil, aby odišli z triedy, ak si myslia, že by ich to mohlo uraziť. Otec jednej z jeho žiačok sa na učiteľa po spomenutom vyučovaní sťažoval a spustil proti nemu na internete nenávistnú kampaň.
Francúzska polícia začala po vražde učiteľa záťahy na podozrivých radikálov. Vraha identifikovali ako 18-ročného Abdullakha Anzorova, ktorého krátko po útoku zastrelila polícia. Anzorov sa narodil v Moskve a bol etnický Čečenec, do Francúzska prišiel s rodinou v roku 2008 ako utečenec.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.