• Dnes je: Pondelok 17. marca 2025 meniny má Ľubica

Pri Přerove sa vykoľajil nákladný vlak, nastal výbuch a požiar. Komplikuje to dopravu na Slovensko – FOTO

Pri Přerove sa vykoľajil nákladný vlak, nastal výbuch a požiar. Komplikuje to dopravu na Slovensko – FOTO

Prevádzka na trati je zastavená a pomáhajú aj hasiči zo Slovenska.

28.2.2025 (SITA.sk) - Na železničnej trati v okrese Přerov hasiči bojujú s požiarom po tom, ako sa tam vykoľajil nákladný vlak a nastal výbuch. Horí benzol, ktorý uniká z poškodených cisterien.

Prevádzka na trati je zastavená," uviedla v piatok popoludní česká Správa železníc na sociálnej sieti X. Informuje o tom spravodajský web TN.cz.

Nehoda sa stala pri obci Hustopeče nad Bečvou. „Informovali sme okolité obce prostredníctvom operačného strediska, obyvatelia dostali SMS, aby nevetrali a nezdržiavali sa vonku," konštatovali hasiči. Na mieste zasahuje 29 jednotiek s 54 kusmi techniky. Hasí sa aj z vrtuľníka. „Zatiaľ nie sú hlásené informácie o zraneniach," dodali hasiči.

Pomáhajú aj slovenskí hasiči

V zasiahnutom úseku očakávajú České dráhy dlhšie prerušenie prevádzky. Odporúčajú tak na Slovensko ísť cez Ostravu. „Dopravné doklady vydané pre vlaky Českých dráh na Slovensko a zo Slovenska cez Horní Lideč je možné využiť aj pre vlaky cez stanicu Čadca. Platí to pre cesty do a zo Žiliny a pre stanicu Púchov," uviedli České dráhy. Cestujúcich prepravia bez doplatku cestovného.

Pri mimoriadnej udalosti pomáha aj Hasičský a záchranný zbor SR, ktorý bol českými hasičmi požiadaný o výpomoc. Ako HaZZ informuje na sociálnej sieti, vyslaná bude hasičská technika CAS 40 Tatra 815 -7 10X10 "Beštia” a robot COLOSSUS.

Česko trpí najvyššími stratami spôsobenými železničnými nehodami

Podľa výročnej správy Európskej železničnej agentúry (ERA) z roku 2022 patrí Česká republika medzi krajiny s najvyššími hospodárskymi stratami spôsobenými železničnými nehodami v Európe. Tento výskyt materiálnych škôd možno vysvetliť kombináciou faktorov, ku ktorý patrí vysoká hustota železničnej dopravy (12-tisíc km tratí), zastaraná signalizačná technika na vedľajších tratiach a frekventované prejazdy bez dostatočnej ochrany.

Dejiskom najväčšej železničnej tragédie v dejinách Československa bola malá česká obec Stéblová, nachádzajúca sa medzi mestami Hradec Králové a Pardubice. Odohrala 14. novembra 1960 a pri čelnej zrážke dvoch osobných vlakov vtedy zahynulo 118 ľudí.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Najčítanejšia najnovšia správa

Proces s bývalým šéfom polície Kovaříkom má pokračovať výsluchom ďalších svedkov

proces s byvalym sefom policie kovarikom ma pokracovat vysluchom dalsich svedkov

16.3.2025 (SITA.sk) - Súdny proces s bývalým prezidentom Policajného zboru Petrom Kovaříkom vo veci prerušeného policajného zásahu z roku 2021 má na pôde Mestského súdu Bratislava I. pokračovať v piatok 21. marca.

Výsluch svedkov

Na programe piatkového pojednávania by mal byť výsluch ďalších svedkov, pričom v rámci dokazovania v tejto trestnej veci súd už vypočul bývalú šéfku vyšetrovacieho tímu Úradu inšpekčnej služby Oblúk Dianu Santusovú, ako aj bývalého riaditeľa Úradu hraničnej a cudzineckej polície Róberta Guckého.

Prokurátor Krajskej prokuratúry Bratislava v tejto veci ešte v septembri 2023 podal na súd obžalobu zo zločinu zneužívania právomoci verejného činiteľa v súbehu so zločinom marenia spravodlivosti. Obžalovaný pred súdom v novembri 2024 vyhlásil, že je nevinný. Doplnil, že za 20 rokov svojho pôsobenia v polícii sa nestretol s takým porušením práva, aké sa deje v jeho trestnej veci.

Zneužívanie právomoci

Kovařík z funkcie šéfa polície odstúpil v septembri 2021. Dôvodom bolo práve obvinenie pre zločin zneužívania právomoci verejného činiteľa v súbehu so zločinom marenia spravodlivosti. Podľa policajnej inšpekcie totiž v júli 2021 zmaril prebiehajúci pokus o zadržanie, ako aj vykonanie nasledovných trestno-procesných úkonov s Matejom Zemanom a Petrom Petrovom, ktorí vystupovali ako svedkovia v medializovaných kauzách.

Bývalý šéf polície argumentoval, že nasadenie zásahového tímu Hraničnej a cudzineckej polície zo Sobraniec nebolo v kompetencii vyšetrovateľky policajnej inšpekcie, a po tom, čo vec konzultoval s dočasne povereným šéfom inšpekcie, dal pokyn zásah dokončiť.

Chaotický zásah

Dvojica však medzitým ušla do zahraničia. Podľa obžaloby Kovařík zásah prerušil preto, že bol presvedčený, že smeruje proti príslušníkom Národnej kriminálnej agentúry a prokurátorom Úradu špeciálnej prokuratúry.

Obhajca obžalovaného Peter Kubina argumentuje, že Kovařík vôbec nevedel, voči komu je zásah plánovaný. Jeho postup bol pritom podľa advokáta plne oprávnený, keďže žiadosť o nasadenie zásahovej jednotky podala neoprávnená osoba.

Ak došlo k nejakému mareniu činnosti polície, bolo to podľa Kubinu zo strany vyšetrovateľky policajnej inšpekcie Diany Santusovej. Celý zásah bol pritom podľa Kubinu chaotický, pretože zásahový tím vôbec nevedel, kde sa Zeman a Petrov nachádzajú. „Ozbrojené komando chodilo po meste od dverí k dverám,“ povedal na súde v novembri minulého roku.

Trestné stíhanie pre sabotáž

Samotný Kovařík vo svojej výpovedi pred súdom zdôraznil, že vyšetrovateľka inšpekcie Diana Santusová žiadala nasadenie zásahovej jednotky v čase, keď na to nemala povolenie od žiadneho nadriadeného. Dôvodom na zadržanie osôb, ktoré spolupracovali s Národnou kriminálnou agentúrou, podľa neho bolo, že policajti okolo Jána Čurillu chceli začať trestné stíhanie pre sabotáž v súvislosti s údajným marením vyšetrovania medializovaných káuz.

„A ona ich chcela predbehnúť,“ skonštatoval Kovařík. Zároveň uviedol, že vyšetrovatelia NAKA boli v tom čase napríklad sledovaní príslušníkmi Slovenskej informačnej služby. „Ten tlak bol enormný a nenormálny,“ vyhlásil obžalovaný policajný exprezident.

Ako ďalej povedal, keď sa dozvedel, že inšpekcia si vyžiadala nasadenie zásahového tímu, snažil sa zistiť o veci informácie. O nasadení pritom nevedel ani vtedajší šéf policajnej inšpekcie Peter Scholtz. Kovařík doplnil, že keďže zásah bol proti civilným osobám, mal o nasadení jednotky rozhodovať on sám.


Počasie