Dočasné hraničné kontroly krajina predĺžila do 1. februára 2024
Poľsko predĺžilo kontroly na hraniciach so Slovenskom, cieľom je zabrániť nelegálnej migrácii z balkánskej trasy
30.12.2023 (SITA.sk) - Poľsko predĺžilo dočasné kontroly na hraniciach so Slovenskom do 1. februára 2024. Uvedené kontroly zaviedli v rámci boja proti nelegálnej migrácii. Referuje o tom web rozhlasovej stanice RMF FM s odvolaním sa na poľské ministerstvo vnútra.
Kontroly pri vstupe do krajiny
Hovorkyňa pohraničnej stráže Anna Michalská poznamenala, že kontroly osôb a vozidiel sa budú vykonávať len pri vstupe do Poľska na základe selektívneho výberu a na základe analýzy rizík.
„Cieľom hraničnej kontroly je zabrániť nelegálnej migrácii z balkánskej trasy,“ uviedla. Na vybraných hraničných priechodoch však nedochádza k žiadnym zmenám.
Cez 2-tisíc zadržaných cudzincov
V roku 2023 poľskí pohraničiari zadržali celkovo 2 078 cudzincov, ktorí nelegálne prekročili hranice so Slovenskom. Väčšina z nich plánovala pokračovať ďalej do Nemecka. V roku 2022 to bolo len približne 60 osôb.
Rekordným mesiacom bol september, keď bolo zadržaných viac ako 800 osôb. V októbri to bolo takmer 600 zadržaných osôb. V novembri boli odhalení len traja nelegálni migranti a v decembri žiadny. Od spustenia hraničných kontrol 4. októbra pohraničiari skontrolovali viac ako milión cestujúcich a 456-tisíc vozidiel.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.