Ďalšie záväzky vlády hovoria o zvýšení počtu lekárov, sestier a pôrodných asistentiek, podpore vzdelávania v zdravotníctve, reforme vzdelávania lekárov, či zabezpečení mzdovej konkurencieschopnosti Slovenska pri získavaní lekárov.
Ministerstvo odmieta tvrdenia lekárskych odborárov, že splnilo iba tri z ôsmich záväzkov memoranda
Vláda si neplní svoje záväzky, ktoré sú súčasťou memoranda uzatvoreného s Lekárskym odborovým združením (LOZ).
Na piatkovej tlačovej besede to uviedol predseda LOZ Peter Visolajský. Tvrdí, že vláda si splnila len tri z ôsmich požiadaviek lekárskych odborárov.
Ide o zvýšenie platov lekárov a zdravotných sestier, nezdaňovanie vzdelávania lekárov a vzdelávanie mladých lekárov. „Vyzývame vládu, aby neignorovala požiadavky, ku ktorým sa zaviazala,“ povedal Visolajský.
Oddlžovanie nemocníc
Päť z ôsmich požiadaviek stanovených v memorande vláda podľa LOZ neplní. Jednou z nich je oddlženie štátnych nemocníc. Na oddlžovanie nemocníc vláda podľa odborárov zatiaľ vynaložila 258 miliónov eur, pričom rezort zdravotníctva má k dispozícii cez 500 miliónov eur ešte od nástupu novej vlády.
Upozorňujú na prípady veľmi pochybného oddlžovania zdravotníckych zariadení, pričom vláda voči pochybným firmám nezakročila. Vláda si podľa odborárov nesplnila ani svoj záväzok platiť nemocniciam aspoň toľko, aby sumy pokryli náklady na poskytnutú liečbu. Vláda sa tiež podľa LOZ neposunula v záväzku zaviesť DRG systém, mechanizmus slúžiaci na výpočet finančnej náročnosti liečby pacienta.
Ďalším nesplneným záväzkom je podľa odborárov zavedenie minimálnych noriem na personálne zabezpečenie oddelení, čo stále nie je súčasťou zákona. Štatutári nemocníc stále nie sú za dodržiavanie týchto noriem zodpovední. Odborári tiež upozornili na to, že posledné stretnutie vlády s dekanmi lekárskych fakúlt bolo ešte v novembri minulého roka počas trvania výpovednej lehoty lekárov. LOZ tak nevidí od vlády, ako rieši problémy lekárskych fakúlt a produkcie nových lekárov.
Systémové kroky
Kabinet sa v memorande zaväzuje vyvinúť systémové kroky najmä k financovaniu zdravotníckych zariadení tak, aby platby zdravotných poisťovní odzrkadľovali reálne náklady na zdravotnú starostlivosť vrátane zohľadnenia ceny práce zdravotníckych pracovníkov.
Ďalšie záväzky vlády hovoria o zvýšení počtu lekárov, sestier a pôrodných asistentiek, podpore vzdelávania v zdravotníctve, reforme vzdelávania lekárov, či zabezpečení mzdovej konkurencieschopnosti Slovenska pri získavaní lekárov.
Plnenie memoranda
Ministerstvo zdravotníctva SR odmieta tvrdenia Lekárskeho odborového združenia (LOZ) o tom, že je nečinné pri plnení memoranda podpísaného medzi vládou a lekárskymi odborármi. Tieto vyjadrenia považuje za účelové. Pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa rezortu zdravotníctva Petra Lániková. Mnohé ciele v súvislosti so zdravým nastavením systému sa podľa nej už realizovať podarilo.
Okrem reformy nemocníc ministerstvo predstavilo už aj reformu poskytovania všeobecnej zdravotnej starostlivosti, teda ambulantnú reformu.
„V rámci medzirezortného pripomienkového konania sa rieši reforma fungovania záchranných zdravotníckych služieb, schvaľovacím procesom prešla legislatívna úprava zdravotnej starostlivosti v detenčných ústavoch,“ upozorňuje hovorkyňa. Rezort podľa nej presadil aj jasné pravidlá pre hospodárenia zdravotných poisťovní či veľkú liekovú reformu a ďalšie dôležité dlho odkladané riešenia.
Spravodlivé ohodnotenie
„Žiaľ, za uplynulé desaťročia sa pre stabilizáciu zdravotníckeho personálu, ich motivujúce a spravodlivé ohodnotenie a skvalitnenie pracovných podmienok urobilo žalostne málo. Ministerstvo sa aktívne snaží túto otázku riešiť, preto pracuje napríklad na Národnej stratégii stabilizácie a riadenia ľudských zdrojov, ktorá doteraz na Slovensku chýbala,“ tvrdí Lániková.
Podľa nej je to jednou z aktuálnych priorít rezortu. Pripomína, že na základe memoranda podpísaného s lekárskymi odborármi sa minulý rok historicky zvýšili platy zdravotníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach a ambulanciách záchrannej zdravotnej služby, čo je jedným z prvých krokov stabilizácie. Zároveň rezort zdravotníctva podľa hovorkyne robí všetky pre to, aby do zdravotníctva išlo čo najviac financií.
Spravodlivosť a stabilitu vo financovaní zdravotníctva podľa hovorkyne určite prinesie aj vyššia úhrada za poistenca štátu. V rokoch 2024 a 2025 stúpne platba zdravotného poistenia poistencov štátu na 4,5 % z priemernej mesačnej mzdy spred dvoch rokov.
„Vďaka väčším finančným zdrojom, rozbehnutým reformám a nastaveným procesom očakávame výrazný posun v poskytovaní zdravotnej starostlivosti pre pacienta, ako aj pre personál v nemocniciach, ambulanciách či staniciach záchrannej zdravotnej služby,“ uviedla Lániková. Na tento rok sú tiež naplánované legislatívne zmeny v oblasti vzdelávania zdravotníckych pracovníkov. Zároveň idú výrazné investície z Plánu obnovy a odolnosti do modernizácie zdravotníckych zariadení, ktoré podľa Lánikovej prinesú výrazné skvalitnenie pracovného prostredia.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.