Elektrické kolobežky sú stále viac populárnejšie, najmä vo väčších mestách.
E-kolobežkári budú mať od budúceho roka novú povinnosť v rámci poistenia

Elektrické kolobežky sú stále populárnejšie aj na Slovensku a počet majiteľov, ktorí ich využívajú, narastá.
S pribúdajúcimi kolobežkami na cestách však rastie riziko kolízií a dopravných nehôd. Európsky parlament už preto schválil nariadenie, podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrokolobežiek od budúceho roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP).
Ministerstvo financií SR pripravuje návrh novely zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Zatiaľ ešte nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania. No európske nariadenie hovorí, že transpozícia smernice do národnej legislatívy členských štátov sa má ukončiť do 23. decembra 2023.
Podmienky sú dané
Nariadenie s povinným poistením sa bude týkať kolobežiek a segwayov, ktorých rýchlosť je vyššia ako 25 kilometrov za hodinu, resp. s maximálnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinou a hmotnosťou nad 25 kilogramov. Výnimkou sú zatiaľ stále e-bicykle, hoci ich rýchlosť je často vyššia.
„Do definovanej kategórie sa podľa našej informácie bude radiť minimum elektrických kolobežiek, pretože väčšina má konštrukčne obmedzenú rýchlosť do 25 kilometrov za hodinu,“ uviedla Slovenská asociácia poisťovní pre portál SITA Financie.
Dôvod, pre ktorý sa pristúpilo k zavedeniu pravidiel pre náhradu škôd spôsobených kolobežkami, bol podľa asociácie poisťovní zvyšujúci sa počet kolízií s chodcami, často s fatálnymi dôsledkami. A tiež počet škôd, ktoré spôsobovali kolobežky, napríklad na stojacich autách.
„Vymáhanie škôd spôsobených kolobežkami preto dostáva európsky právny rámec a táto iniciatíva je všeobecne vítaná,“ myslí si poistná asociácia. Na druhej strane, aj prevádzkovateľ kolobežky bude v prípade, ak škodu spôsobí, chránený poistením. Nebude musieť niesť finančné dôsledky spôsobenej škody, pretože poisťovňa za neho poškodenému nahradí škodu.
Poisťovne sa prispôsobia
Allianz – Slovenská poisťovňa zatiaľ nemá dostatok informácií k plánovanej zákonnej úprave, ktorá sa týka zavedenia povinného zmluvného poistenia na elektrické kolobežky. „No prispôsobíme sa platnej legislatíve,“ uviedla poisťovňa.
Ako uviedol Zdeněk Hruška z Uniqa, s masívnym využívaním elektrických kolobežiek výrazne rastie počet kolízií a dopraných nehôd, v zahraničí dokonca pribúdajú nehody so smrteľnými následkami. „Dalo sa preto očakávať, že na pôde EÚ príde k návrhom na efektívne vymáhanie preplatenia škôd, preto túto iniciatívu len vítame,“ hovorí Hruška.
Treba niesť zodpovednosť
„Každý kto vyjde z domu sa vystavuje istej miere rizika, ale istú mieru rizika zároveň aj predstavuje, či už ide pešo, na bicykli, motorke, aute alebo kolobežke. Čím rýchlejšie sa prepravujeme, tým miera rizika stúpa, preto musíme byť pripravení niesť zodpovednosť za to, čo spôsobíme, či už ako chodci, cyklisti, vodiči alebo kolobežkári,“ myslí si Ján Urbančík zo spoločnosti Max Blinker, ktorá predáva elektrické kolobežky.
Z tohto pohľadu PZP víta, pretože nikdy človek nevie, čo sa môže na cestách stať a s akými nákladmi. „Túto povinnosť už roky znášajú bez problémov vodiči automobilov a aj motoriek a pre silné kolobežky dáva do istej miery zmysel tiež. Samozrejme, pokiaľ bude výška poistného v rozumnej výške,“ povedal Urbančík pre SITA Financie.
Otázna je podľa neho reálna implementácia a tiež otázka, či by nedávalo skôr zmysel poistenie zodpovednosti jazdca než kolobežky, pretože niektorí majú viac, ako jeden stroj. „Pokiaľ to však bude znamenať, že za pár desiatok eur ročne môžem legálne jazdiť na výkonných elektrických kolobežkách, nemyslím, že to odradí zákazníkov, skôr naopak, aspoň budú pravidlá jasnejšie,“ skonštatoval Urbančík.
Je potrebné tiež podľa neho povedať, že drvivá väčšina neukáznených jazdcov na cestách sú používatelia zdieľaných kolobežiek. Tých sa však zrejme nový zákon nedotkne. Čiže podstatnejšie by podľa Urbančíka bolo nastaviť pravidlá nie podľa váhy alebo výkonu, ale skôr podľa toho, kto ako jazdí.
Najčítanejšia najnovšia správa
Vežu ikonického kostolíka vo Vysokých Tatrách zachraňujú, je v predhavarijnom stave

8.12.2023 (SITA.sk) - Už niekoľko rokov pokračujú vo Vysokých Tatrách snahy o záchranu sakrálnej kultúrnej pamiatky – Kostola Nepoškvrneného počatia Panny Márie. Na ikonický kostolík z roku 1888 natrafia turisti smerujúci k lanovke na Hrebienok.
Kým v predošlých rokoch tam občianske združenie (OZ) Zachráňme poklady Tatier obnovilo strechu, počas uplynulého leta rozbehlo kroky k záchrane veže kostola, vážne narušená je jej drevená konštrukcia. Ako ďalej agentúru SITA informoval člen OZ Pavol Bayer, v prípade neriešenia problematických stĺpov vznikne havarijná situácia.
Veže sú poškodené hnilobou
Demontáž vrchných kameňov vstupného schodiska v septembri 2023 ukázala, že južné stĺpy veže kostola sú vo veľmi zlom stave. Ako vysvetlil Bayer, ich stav je podľa statika predhavarijný. Nosné časti stĺpov veže sú poškodené hnilobou, v jednom prípade na približne 70 percent, v druhom na asi 60 percent.
„Sadnutie, naklonenie veže je možné kedykoľvek, čím by vznikla havarijná situácia s ďalekosiahlymi dôsledkami, či už pre opravu veže samotnej, alebo nutné uzatvorenie pešej a cestnej komunikácie a parkovacích plôch nachádzajúcich sa priamo pred vežou kostola,“ ozrejmil predseda OZ.
Výzva Obnov si svoj dom
Ešte pred príchodom mrazov ale stihli zabetónovať základy, na ktorých budú v novom roku namontované dočasné oceľové podpery veže.
„Tie by mali pomôcť veži prečkať zimu a čas, kým sa usuší drevo, ktorými sa nahradia zhnité časti. Po ukončení opravy budú podpery znovu odstránené,“ priblížil Bayer. Nové drevo sa už podľa jeho slov suší v kaplnke v Novom Smokovci, predtým než poputuje do vákuovej sušičky.
Problémom pri všetkých snahách združenia sú však financie. Na opravu stĺpov a dolnej časti veže je podľa rozpočtu potrebných 47-tisíc eur, z toho disponuje OZ zatiaľ sumou 900 eur. S projektom sa tak zapojilo do výzvy Obnov si svoj dom.
V minulosti so žiadosťou uspelo, keď získalo financie na výmenu dreveného šindľa na celom kostole, čo vyriešilo problém so zatekaním do chrámu. Aj naďalej má však zriadený transparentný účet, prispieť na záchranu pamiatky tak môže ktokoľvek.
Opravy kostola v jednotlivých etapách
Samotné opravy kostola boli pôvodne rozdelené do šiestich etáp. Zahŕňajú výmenu strešnej krytiny, opravu vstupného schodiska a veže kostola, odvod zrážkovej vody z okolia kostola. Oprava hlavnej lode i samotného interiéru by mala prísť na rad ako posledná, keďže v rámci celkovej opravy sa postupuje podľa akútnosti poškodenia. Urgentné je tiež schodisko.
„Vyzerá to tak, že je na suti, nemá základy, pod schodmi vidieť dutinu. Všetko sa hýbe, travertínové stupne sa dokonca polámali. Bude to potrebné rozobrať. Sondážnymi prácami sa základ schodiska nenašiel, bude preto nutné spraviť betónové schodisko, na ktoré sa poukladajú travertínové bloky,“ opísal člen združenia Bayer.
Kostol v Starom Smokovci dal postaviť spišský biskup Juraj Császka na žiadosť arcikňažny Klotildy v roku 1888. Projekt vyhotovil architekt Gedeon Majunke zo Spišskej Soboty. Kostol bol postavený vo vysokohorskom alpskom štýle, ktorého charakteristickým znakom je hrázdené murivo.
To znamená, že konštrukcia kostola je drevená a steny sú vyplnené murivom. Štíty kostola sú bohato vyrezávané a zdobené. Kostolík patrí medzi najkrajšie stavby nielen v Starom Smokovci, ale aj v celých Vysokých Tatrách. Jeho súčasťou sú vitráže na oknách, ktoré zhotovil akademický maliar Vincent Hložník so svojou manželkou a dcérou.
„Problémy nastali aj s pôvodnou vežou, ktorá sa kvôli slabým základom naklonila. V roku 1932 bola veža demontovaná a nad vchodom bol urobený jednoduchý prístrešok. V roku 1959 kostol rekonštruovali a bola postavená aj nová veža,“ informovalo OZ Zachráňme poklady Tatier.