Poľsko je podľa prezidentky pre Slovensko jedným z kľúčových partnerov aj napríklad pri ochrane nášho vzdušného priestoru.
Čaputová sa stretla v Poľsku s Dudom, vyzdvihla posilnenie východného krídla NATO aj podporu Ukrajine (foto)
16.4.2024 (SITA.sk) - Prezidentka Zuzana Čaputová je na svojej rozlúčkovej návšteve v Poľsku. Na spoločnej tlačovej besede so svojím poľským náprotivkom Andrzejom Dudom poznamenala, že päť rokov jej mandátu bolo veľmi náročným a turbulentným obdobím, poukázala pritom najmä na región v blízkosti Ukrajiny.
Vyzdvihla tiež, že spolu s Poľskom sa Slovensko podieľalo na rôznych aktivitách, napríklad na posilnení východného krídla Severoatlantickej aliancie (NATO). Doplnila, že oba štáty si tento rok pripomínajú viaceré výročia, či už ide o 20. výročie vstupu do Európskej únie (EÚ), alebo vstup do NATO.
Vyzdvihla spoločnú podporu Ukrajiny
„História nás učí, aby sme pamätali na hodnoty a na potrebu ich chrániť, pretože ak tak nebudeme robiť, môžeme ohroziť našu budúcnosť," uviedla Čaputová a zdôraznila, že spoločná minulosť nás hodnotovo a kultúrne ukotvuje v západnom svete. K nemu patrí i obrana medzinárodného práva a mier založený na spravodlivosti a rešpekte k pravidlám.
Čaputová vyzdvihla i spoločnú podporu Ukrajiny, ako krajiny, ktorá sa bráni pred agresorom. Poľsko je podľa prezidentky pre SR jedným z kľúčových partnerov, v tomto smere poukázala napríklad na pomoc Poľska pri ochrane slovenského vzdušného priestoru.
Dodala tiež, že vzťahy medzi SR a Poľskom sú rozvinuté azda vo všetkých oblastiach, v tomto smere spomenula napríklad spoluprácu medzi krajanskými komunitami.
Treba pokračovať v spolupráci
„Potrebujeme pokračovať v spolupráci aj pokiaľ ide o infraštruktúrne projekty, a, samozrejme, aj ekonomickú spoluprácu," dodala. Dúfa tiež, že novozvolený prezident Peter Pellegrini a slovenská vláda budú v spolupráci pokračovať.
Čaputová sa vyjadrila, že z hľadiska praktických krokov pomoci Ukrajine si nemyslí, že zmena v prezidentskom paláci prinesie markantnejšie zmeny, vzhľadom na to, že hlava štátu na Slovensku v tomto smere nemá kompetencie.
„Iná vec je konkrétna rétorika novej vlády, alebo aj zo strany budúceho pána prezidenta, pokiaľ ide o darovanie vojenskej pomoci. Je zrejmé, že k jej darovaniu už nedochádza zo strany Slovenska," povedala úradujúca hlava štátu. Poznamenala, že predošlé slovenské vlády Ukrajine výrazne pomáhali.
Duda vyzdvihol dobré vzťahy
Zdôraznila ale, že i nový vládny kabinet Roberta Fica poskytuje naďalej všetky ostatné formy pomoci, či už ide o výcvik vojakov, alebo humanitárnu pomoc a iné, a na komerčnej báze i vojenskej pomoci.
Teší ju tiež, že slovenská vláda sa rozhodla venovať pozornosť i infraštruktúrnym projektom a obnove Ukrajiny, v tomto kontexte spomenula nedávne spoločné rokovanie slovenskej a ukrajinskej vlády.
Poľský prezident Duda tiež vyzdvihol dobré vzťahy počas mandátu Čaputovej. Rovnako vyzdvihol i budovanie spolupráce v rámci regiónu a Čaputovej sa poďakoval za jej aktívnu participáciu v rozličných medzinárodných uskupeniach.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.