Nástroj z roku 1733 by sa podľa plánov mal opäť ozvať 16.
V Notre-Dame začali s čistením obrovského organu, rozoznieť by sa opäť mohol približne o štyri roky
3.8.2020 (Webnoviny.sk) - V parížskej katedrále Notre-Dame začali v pondelok rozoberať organ, ktorý prežil minuloročný požiar. Rozmontovanie, čistenie a opätovné zloženie hudobného nástroja bude podľa odhadov trvať takmer štyri roky.
Samotné naladenie môže zabrať zhruba šesť mesiacov. Krásny zvuk organu by sa tak mohol opäť ozvať v katedrále najskôr v roku 2024. "Je to pravdepodobne ten najkrajší organ na svete," vyjadril sa Johann Vexo, ktorý hral na nástroj, keď 15. apríla 2019 budovu pohltili plamene.
Špeciálne čistenie
Odborníkov teraz čaká čistenie osemtisíc píšťal od toxického oloveného prachu. I keď nástroj pri požiari, našťastie, nezhorel, poškodili ho aj minuloročné vysoké letné teploty.
Experti začali v pondelok rozoberať klávesy a následne sa zamerajú na píšťaly. Tento proces by mal trvať do konca roka. Všetky kusy uložia do špeciálnych kontajnerov prichystaných v katedrále, kde vykonajú aj samotné čistiace práce.
Smútok a trpezlivosť
Šéfom rekonštrukcie budovy je generál francúzskej armády Jean-Louis Georgelin, podľa ktorého sa organ z roku 1733 opäť ozve 16. apríla 2024. Organista Vexo sa tohto dňa už teraz nemôže dočkať.
"Spolu s kolegami sme veľmi smutní a vieme, že počas týchto niekoľkých rokov budeme musieť byť veľmi trpezliví," povedal v pondelok pre agentúru The Associated Press pred katedrálou.
Všetci zároveň dúfajú, že obnovený organ bude znieť tak ako predtým. "Čakáme na deň, keď katedrálu opäť otvoria," uzavrel.
Viac k téme: Notre Dame, požiar katedrály Notre Dame
Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.