• Dnes je: Nedeľa 22. decembra 2024 meniny má Adela

V Múzeu Spiša odhalia prvú časť novej expozície venovanej miestnej prírode

V Múzeu Spiša odhalia prvú časť novej expozície venovanej miestnej prírode

Expozícia bude rozdelená do troch miestností, dominovať jej bude interaktívna 3D mapa Spiša.

26.6.2022 (Webnoviny.sk) - Múzeum Spiša odhalí v posledný júnový deň prvú časť novej expozície s názvom Príroda Spiša. Jej súčasťou sú aj interaktívne 3D prvky.

Múzeum prešlo v rokoch 2015 – 2016 rozsiahlou rekonštrukciou, čo podľa jeho riaditeľky Zuzany Krempaskej znamenalo aj zrušenie pôvodných a zároveň prípravu nových expozícií.

V roku 2021 bola podľa jej slov úspešne ukončená realizácia expozície História Spiša a vďaka zabezpečeným finančným prostriedkom bude v tomto roku sprístupnená aj prvá časť spomínanej expozície.

Je zdrojom nových poznatkov, ale aj obohatením pre návštevníkov z regiónu, celého Slovenska či zahraničia,“ poznamenala.

Prekvapenia expozície

Prvé miestnosti novej expozície prekvapia podľa Krempaskej návštevníkov témou, obsahom aj výtvarným riešením.


Prírodovedná expozícia sa začína netradične prezentáciou histórie múzejníctva na Spiši a prvého Paltzmannovho múzea v Spišskej Novej Vsi. Inštalácia originálnych zbierok z múzea rodiny Csákyovcov umožňuje nahliadnuť do ich kaštieľa v Hodkovciach. Poznatky o múzeách a osobnostiach prírodovedy a múzejníctva Spiša získajú návštevníci vďaka obsahu multimediálneho infokiosku,“ vysvetlila.


Druhá miestnosť predstavuje prvé unikátne prírodovedné zbierky Múzea Spiša a rôznorodosť jeho zbierkových fondov, ktoré sú prezentované ako kabinet prírodnín z geologických, paleontologických, botanických a zoologických zbierok múzea.

Tretia miestnosť tvorí interaktívny vstup do hlavnej časti expozície a návštevníkovi predstavuje Spiš a jeho geomorfologické celky. Dominantným prvkom miestnosti je interaktívna 3D mapa Spiša.

Príprava prednášky

Kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja sprístupní expozíciu vo štvrtok 30. júna o 14:00.


V predvečer jej otvorenia, v stredu 29. júna o 16:30 pripravilo múzeum pre všetkých milovníkov prírody a histórie prednášku v rámci formátu O prírode v pivničke s názvom „Kabinety kuriozít a ich význam pri vzniku prírodovedných múzejných expozícií“.


Význam prírodovedných kabinetov priblíži paleontologička a geologička Moravského zemského múzea v Brne Růžena Gregorová.

Financovanie projektu

Projekt Príroda Spiša I z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia vo výške takmer 56-tisíc eur, spolufinancovaný bol Košickým samosprávnym krajom sumou takmer 14-tisíc eur.


Ten zároveň poskytol 45-tisíc eur na doplnenie interaktívnej mapy Spiša v novej expozícii v rámci internej výzvy Tradície inšpirujú inovácie.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Najčítanejšia najnovšia správa

Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho

poskodena zasielka nie je zodpovednostou jeziska ale predavajuceho

21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.

Krehké predmety

Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.

„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.

Poškodená zásielka

Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.

V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.

Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.

„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.

Vrátenie tovaru

Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.

V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.

Preťaženie doručovacích miest

Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.

Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.

Náhradné miesto doručenia

Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.

„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.


Počasie