• Dnes je: Sobota 21. decembra 2024 meniny má Bohdan

Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti pozná podľa Vetráka len sedem percent Slovákov

Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti pozná podľa Vetráka len sedem percent Slovákov

Poslanci Milan Vetrák a Juraj Šeliga sú pripravení pomôcť úradu na ochranu oznamovateľov korupcie aj legislatívne.

24.4.2022 (Webnoviny.sk) - Sedem percent obyvateľov Slovenska vie o tom, že bol zriadený Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Upozornil na to poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Milan Vetrák (OĽaNO) vo svojom profile na sociálnej sieti.

Úrad poskytuje aj odmenu

Rovnako len 11 percent ľudí má povedomie o tom, že môžu dostať ochranu v prípade, ak oznámia korupciu. Úrad vznikol v roku 2019 a jeho úlohou je dohliadať predovšetkým na to, aby oznamovatelia korupcie neboli perzekvovaní zo strany svojich nadriadených, napríklad prepustením zo zamestnania.

„Aktuálne je situácia taká, že samotná výročná sprava tohto úradu naznačuje, že téma ochrany oznamovateľov korupcie a ich odmeňovanie nie je na takej úrovni akoby si zaslúžila,“ uviedol Vetrák s tým, že okrem ochrany úrad poskytuje oznamovateľom aj odmenu. O správe rokoval tento týždeň Ústavnoprávny výbor NR SR.

Viditeľnejšia ochrana oznamovateľov

„Každý, kto sa stretne s korupciou by mal mať odvahu a mal by ju ísť nahlásiť. Práve na to je tu zriadený tento úrad. Ak má niekto obavu z toho, ako postupovať pred políciou a prokuratúrou. Pracovníci tohto úradu sú pripravení pomôcť,“ zdôraznil poslanec NR SR Juraj Šeliga (Za ľudí).

Vetrák a Šeliga skonštatovali, že sú pripravení pomôcť úradu na ochranu oznamovateľov korupcie aj legislatívne. Poslanci chcú, aby bola problematika ochrany oznamovateľov viditeľnejšia, a aby ľudia vedeli, že sa nemusia báť korupciou oznamovať.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Najčítanejšia najnovšia správa

Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho

poskodena zasielka nie je zodpovednostou jeziska ale predavajuceho

21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.

Krehké predmety

Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.

„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.

Poškodená zásielka

Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.

V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.

Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.

„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.

Vrátenie tovaru

Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.

V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.

Preťaženie doručovacích miest

Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.

Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.

Náhradné miesto doručenia

Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.

„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.


Počasie