Al-Asad vládol v Sýrii od roku 2000.
Sýrsky vodca Al-Asad podľa Trumpa utiekol, lebo Rusko stratilo záujem ho chrániť
8.12.2024 (SITA.sk) - Sýrsky vodca Baššár al-Asad utiekol z krajiny, pretože Rusko už nemalo záujem ho chrániť. Na svojej sociálnej sieti Truth Social to vyhlásil novozvolený americký prezident Donald Trump, ktorý tak reagoval na pád al-Asadovho režimu po rýchlej ofenzíve sýrskych povstalcov.
Oslabené krajiny
„V prvom rade Rusko nemalo dôvod tam byť. O Sýriu stratili záujem pre Ukrajinu, kde leží takmer 600-tisíc ruských vojakov zranených alebo mŕtvych vo vojne, ktorá sa nikdy nemala začať a mohla by trvať donekonečna,“ vyjadril sa Trump s tým, že Rusko aj Irán - podporovatelia al-Asadovho režimu - sú v súčasnosti oslabené krajiny.
Al-Asad vládol v Sýrii od roku 2000, kedy zomrel jeho otec a vodca krajiny Háfiz al-Asad. Z 24 rokov jeho vlády bol na čele Sýrie takmer 14 rokov počas občianskej vojny.
Pomoc od Číny
Trump sa v príspevku o al-Asadovi vyjadril aj o vojne na Ukrajine a povedal, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj by sa chcel dohodnúť a „zastaviť toto šialenstvo“.
„Malo by sa okamžite uzavrieť prímerie a začať rokovania. Príliš veľa životov je zbytočne zmarených, príliš veľa rodín zničených, a ak to bude pokračovať, môže sa to zmeniť na niečo oveľa väčšie a oveľa horšie,“ napísal Trump. Podľa neho je teraz čas, aby ruský vodca Vladimir Putin konal a pomôcť by pri tom mala aj Čína.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.