V druhej kategórii nerozhoduje počet zapojených žiakov, ale oceňujeme aktivity žiakov, ktoré na danej škole robia.
Stromom roka 2024 sa stala hruška planá z Bošáce, nachádza sa na úpätí vrchu Lysica
Víťazkou aktuálneho 22. ročníka ankety Strom roka sa stala Hruška planá z Bošáce v okrese Nové Mesto nad Váhom. Ako ďalej informovala Nadácia Ekopolis, strom z úpätia vrchu Lysica získal spolu 2 298 hlasov.
Na jar budúceho roku preto bude reprezentovať Slovensko v súťaži Európsky strom roka.
Na druhom mieste s počtom 2 265 hlasov, sa umiestnila Vŕba biela-smútočná z Prievidze. Tretie miesto si s počtom 1 330 hlasov vyslúžila Lipa malolistá z Ordzovian v okrese Levoča. Na každú z víťaziek čaká podľa organizátorov ankety posúdenie a ošetrenie odborníkmi v hodnote 300 eur. Celkovo bolo v ankete odovzdaných 14 573 hlasov.
Odmenené boli aj školy
Odmenené boli aj školy, ktoré sa zapojili do súťaže v rámci ankety. V prvej kategórii, kde rozhodoval počet hlasov od zapojených žiakov, je na prvom mieste Spojená škola Novohradská z Bratislavy vďaka 991 odovzdaným hlasom, druhé miesto patrí Základnej škole Veľkomoravská z Trenčína s počtom 778 poslaných hlasov a tretie miesto si vyslúžili žiaci zo Základnej školy na Karpatskej ulici v Žiline vďaka 744 hlasom. Celkovo sa do súťaže zapojilo viac ako dvadsať materských, základných a stredných škôl z celého Slovenska.
„V druhej kategórii nerozhoduje počet zapojených žiakov, ale oceňujeme aktivity žiakov, ktoré na danej škole robia. Tento rok nás oslovila Spojená škola zo Svitu v okrese Poprad, kde sa žiaci zapojili do pátracej hry, ktorá vzbudila ich záujem o životné prostredie a zároveň ju prepojili s poznávaním stromov v ich okolí,“ približuje Martina Hromadová z Nadácie Ekopolis.
Škola tak podľa nej získa výsadbový materiál do svojej školskej záhrady v hodnote 150 eur. Na ďalších dvoch priečkach, ktoré sú ocenené cenami pre najmenších, sa umiestnila Základná škola zo Štrby v okrese Poprad a Základná škola s materskou školou v Budmericiach v okrese Pezinok.
Ošetrovanie a výsadba stromov
Vďaka spolupráci s občianskym združením ISA Slovensko sa v rámci ankety podľa organizátorov každý rok ošetrujú aj také stromy, ktoré boli do ankety nominované, no do finále sa nedostali. Tento rok sa budú teda okrem víťazov ošetrovať ešte dva stromy – hruška a javor.
Súčasťou ankety je aj verejná výsadba stromov. Tentokrát je naplánovaná v obci Vištuk v okrese Pezinok, kde sa miestni dobrovoľníci postarali o obnovu historickej lipovej aleje.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.