Mnohé politické prúdy otvorenejšie alebo skrytejšie zasievajú semená nenávisti v slovenskej spoločnosti.
Slovenské protifašistické hnutie považuje nárast podpory extrémistických strán za ohrozenie demokracie a mieru vo svete
9.9.2023 (SITA.sk) - Niektoré politické a ideologické prúdy by radi izolovali Slovensko od moderného sveta, kde je sloboda základným právom. Konštatuje to Slovenské protifašistické hnutie (SPH) vo vyhlásení k dnešnému pamätného Dňu obetí holokaustu a rasového násilia.
Ohrozenie demokracie a mieru vo svete
„Európou sa valí neofašistické hnutie a žiaľ, Slovensko nie je výnimkou. Práve naopak, hnedá radikalizácia je denne prítomná. Obdobie holokaustu si musíme pripomínať, aby už nikdy nikto, žiadny sused, spolužiak alebo kamarát nenakladal ľudí do dobytčích vagónov so želaním, nech sa už nevrátia,“ poukázal profesor Pavel Traubner, čestný člen SPH.
Nárast podpory neonacistických, neofašistických a extrémistických strán pokladá Slovenské protifašistické hnutie za najvážnejšie ohrozenie demokracie a mieru vo svete.
„Nezabudnime, že hlavným cieľom dnešných neofašistov, klérofašistov a neoľudákov je opäť nastoliť fašistické režimy, hoci tieto ciele skrývajú za ľúbivú národnú demagógiu. Jediným a skutočným národným záujmom Slovenska je dnes obrana demokracie, slobody a európskej solidarity,“ podčiarkuje hnutie.
Semená nenávisti v slovenskej spoločnosti
Poukazuje na to, že mnohé politické prúdy otvorenejšie alebo skrytejšie zasievajú semená nenávisti v slovenskej spoločnosti voči mnohým marginalizovaným alebo diskriminovaným skupinám, voči rodinám, ktoré nezodpovedajú konštrukciám „tradičnej rodiny“, voči ľuďom a organizáciám, ktoré sa zasadzujú za slobodné rozhodovanie o vlastnej životnej ceste.
Klérofašistická vláda ľudáckej Slovenskej republiky prijala tzv. Židovský kódex (Nariadenie o právnom postavení Židov) 9. septembra 1941. Uplatnenie kódexu zbedačilo židovské obyvateľstvo, pretože znamenalo zákaz výkonu povolaní, podnikania, segregáciu, zákaz štúdia a podobne.
Koncentračné a vyhladzovacie tábory
Režim Hlinkovej slovenskej ľudovej strany sa v snahe zbaviť sa zbedačených Židov dohodol s nacistickým Nemeckom na deportáciách pod kontrolou nacistickej Tretej ríše.
Transporty do nacistických koncentračných a vyhladzovacích táborov začali zo Slovenska odchádzať 25. marca 1942. Do 20. októbra 1942 bolo zo Slovenska vyvezených 57 628 Židov.
Ďalšia vlna deportácií Židov sa začala v septembri 1944, počas okupácie Slovenska jednotkami nacistického Nemecka. Trvala do 31. marca 1945. Sprevádzalo ju masové vraždenie obetí priamo na slovenskom území.
„Keďže som preživší holokaustu, viem, prečo je dôležité pripomínať si túto najstrašnejšiu kataklizmu v dejinách. Jej dôsledkom bolo vraždenie nielen Židov, ale aj Rómov, evanjelikov a dvadsiatich miliónov Slovanov. Holokaust likvidoval ľudí, lebo mali inú farbu pokožky, iné sexuálne cítenie a politickú príslušnosť,“ zdôraznil Pavel Traubner.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.