Rokovací maratón sa začne o 10:00.
Poslancov čakajú v parlamente tri mimoriadne schôdze, dve sú na žiadosť vlády a Smer chce riešiť migrantov
7.9.2023 (SITA.sk) - Poslancov parlamentu vo štvrtok čakajú tri mimoriadne schôdze. Dve z nich sa konajú na žiadosť vlády a budú sa týkať pohotovostí a Trestného zákona.
Fico chce riešiť nelegálnych migrantov
Rokovací maratón sa začne o 10:00 mimoriadnou schôdzou o nelegálnych migrantoch, o ktorú požiadal Smer-SD s podporou nezaradených poslancov okolo Tomáša Tarabu.
Poslanci chcú, aby sa Národná rada SR uzniesla na tom, že súčasnú migračnú politiku dočasne poverenej vlády považuje za neprijateľnú. Vládu upozorňuje na nebezpečné dôsledky migračnej politiky, „keď na územie Slovenskej republiky vstupujú bez akýchkoľvek prekážok nelegálni migranti bez príslušných identifikačných dokumentov.“
Navrhovatelia žiadajú, aby vláda okamžite nariadila dočasné obnovenie kontroly hraníc Slovenska s Maďarskom, dôsledne uplatňovala readmisnú dohodu s Maďarskom a všetkých zaistených nelegálnych migrantov okamžite odovzdávala príslušným maďarským orgánom.
Požadujú tiež ukončenie praxe sústreďovania nelegálnych migrantov „v táboroch a priestoroch s katastrofálnymi, doslova neľudskými životnými podmienkami.“ Skončiť sa podľa nich musí aj to, že na naše územie prichádzajú nelegálni migranti bez akýchkoľvek identifikačných dokumentov a slovenské orgány „vymyslené identifikačné údaje akceptujú.“
Zmeny na pohotovostiach
Po skončení mimoriadnej schôdze k nelegálnym migrantom bude nasledovať mimoriadna schôdza k zdravotníctvu. Vláda navrhuje, aby sa od začiatku budúceho roka skrátili ordinačné hodiny na pohotovostiach a zvýšili poplatky za neodôvodnené využívanie pohotovostí a urgentov v nemocniciach. O tomto návrhu by mali poslanci rokovať v zrýchlenom legislatívnom konaní.
Ordinačné hodiny na pohotovostiach v súčasnosti v pracovných dňoch trvajú od 16:00 do 22:00. Od začiatku budúceho roka by mali byť pohotovosti v pracovných dňoch dostupné len od 16:00 do 20:00. Cez sviatok, v sobotu a nedeľu lekári na pohotovostiach v súčasnosti ordinujú od 7:00 do 22:00, od budúceho roka by to malo byť od 8:00 do 20:00.
Ďalším opatrením je zvýšenie poplatkov za neoprávnené využívanie pohotovostí a urgentov. Terajší poplatok sa využitie pohotovostí v sume dve eurá sa má od začiatku budúceho roka zvýšiť na päť eur a poplatok za využitie urgentu v nemocnici má stúpnuť z 10 eur na 25 eur.
Novela Trestného zákona
Ako posledná príde na rad mimoriadna schôdza k novele Trestného zákona, ktorá sa bude konať v reakcii na júnový prípad Andrey z Novej Dubnice, ktorú zavraždil páchateľ po dlhodobom prenasledovaní. Cieľom návrhu je zabezpečiť dostatočnú kontrolu osôb, ktorým bola uložená ambulantná forma ochranného liečenia.
Popri ochrannom dohľade návrh počíta aj s inými povinnosťami a obmedzeniami, pričom po novom by takáto osoba mohla byť kontrolovaná aj elektronickými prostriedkami.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.