Ponorné plavidlo firmy OceanGate Expeditions s názvom Titan, ktoré sa používalo na návštevu miesta vraku Titanicu.
Pátranie po stratenej ponorke smerujúcej k Titanicu pokračuje, zaznamenali podmorské zvuky (foto)

Kanadské vojenské prieskumné lietadlo zachytilo podmorské zvuky počas pátrania po ponorke, ktorá zmizla v odľahlej časti severného Atlantiku, keď viezla päť ľudí k vraku Titanicu.
Vo vyhlásení americkej pobrežnej stráže sa bližšie neuvádza, čo by podľa záchranárov mohli byť tieto zvuky.
Podľa odhadov by však mohol pätici na palube ponorky Titan zostávať kyslík už len na jeden deň, ak je plavidlo ešte vôbec funkčné.
Varovania o bezpečnosti ponorky
Zostávajú tiež otázky, ako by sa záchranné tímy mohli dostať k stratenej ponorke, ktorá by mohla byť až približne 3 800 metrov pod hladinou, v blízkosti vodného hrobu historického zaoceánskeho parníka. Novoobjavené obvinenia tiež naznačujú, že počas vývoja plavidla sa objavili varovania týkajúce sa jeho bezpečnosti.
Na palube zmiznutej ponorky je šéf spoločnosti OceanGate, ktorá prevádzkuje ponory, Stockton Rush. Ďalšími nezvestnými sú britský dobrodruh, dvaja členovia pakistanskej podnikateľskej rodiny a expert na Titanic.
Vrak potopenej lode Titanic. Foto: SITA/AP, Atlantic/Magellan
Lietadlo zachytilo neurčité zvuky
Pobrežná stráž podľa agentúry AP na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter napísala, že kanadské lietadlo P-3 Orion „zaznamenalo podvodné zvuky v oblasti pátrania“. Pátrači potom do tejto oblasti presunuli podvodného robota, aby ju prehľadal. Toto pátranie však „prinieslo negatívne výsledky, no pokračuje“.
Kontakt s ponorkou stratili ešte v nedeľu, asi hodinu a 45 minút od začiatku ponoru, pričom v čase, keď ju spustili do vody, mala podľa OceanGate zásoby kyslíka na maximálne štyri dni.
(1 EUR = 1,0933 USD
Expedície k Titanicu
Menšie ponorky príležitostne brávajú platiacich turistov a odborníkov k vraku svetoznámej lode, ktorá sa nachádza zhruba 3 800 metrov pod hladinou mora približne 600 kilometrov od pobrežia Newfoundlandu. Spoločnosť si za expedíciu k Titanicu pýta 250-tisíc dolárov na osobu. Ponorka je päťmiestna a podľa spoločnosti zvyčajne jazdí s pilotom, obsahovým expertom a troma platiacimi hosťami. Úplný ponor k vraku, vrátane zostupu a výstupu, údajne trvá celkovo osem hodín.
Najčítanejšia najnovšia správa
Vežu ikonického kostolíka vo Vysokých Tatrách zachraňujú, je v predhavarijnom stave

8.12.2023 (SITA.sk) - Už niekoľko rokov pokračujú vo Vysokých Tatrách snahy o záchranu sakrálnej kultúrnej pamiatky – Kostola Nepoškvrneného počatia Panny Márie. Na ikonický kostolík z roku 1888 natrafia turisti smerujúci k lanovke na Hrebienok.
Kým v predošlých rokoch tam občianske združenie (OZ) Zachráňme poklady Tatier obnovilo strechu, počas uplynulého leta rozbehlo kroky k záchrane veže kostola, vážne narušená je jej drevená konštrukcia. Ako ďalej agentúru SITA informoval člen OZ Pavol Bayer, v prípade neriešenia problematických stĺpov vznikne havarijná situácia.
Veže sú poškodené hnilobou
Demontáž vrchných kameňov vstupného schodiska v septembri 2023 ukázala, že južné stĺpy veže kostola sú vo veľmi zlom stave. Ako vysvetlil Bayer, ich stav je podľa statika predhavarijný. Nosné časti stĺpov veže sú poškodené hnilobou, v jednom prípade na približne 70 percent, v druhom na asi 60 percent.
„Sadnutie, naklonenie veže je možné kedykoľvek, čím by vznikla havarijná situácia s ďalekosiahlymi dôsledkami, či už pre opravu veže samotnej, alebo nutné uzatvorenie pešej a cestnej komunikácie a parkovacích plôch nachádzajúcich sa priamo pred vežou kostola,“ ozrejmil predseda OZ.
Výzva Obnov si svoj dom
Ešte pred príchodom mrazov ale stihli zabetónovať základy, na ktorých budú v novom roku namontované dočasné oceľové podpery veže.
„Tie by mali pomôcť veži prečkať zimu a čas, kým sa usuší drevo, ktorými sa nahradia zhnité časti. Po ukončení opravy budú podpery znovu odstránené,“ priblížil Bayer. Nové drevo sa už podľa jeho slov suší v kaplnke v Novom Smokovci, predtým než poputuje do vákuovej sušičky.
Problémom pri všetkých snahách združenia sú však financie. Na opravu stĺpov a dolnej časti veže je podľa rozpočtu potrebných 47-tisíc eur, z toho disponuje OZ zatiaľ sumou 900 eur. S projektom sa tak zapojilo do výzvy Obnov si svoj dom.
V minulosti so žiadosťou uspelo, keď získalo financie na výmenu dreveného šindľa na celom kostole, čo vyriešilo problém so zatekaním do chrámu. Aj naďalej má však zriadený transparentný účet, prispieť na záchranu pamiatky tak môže ktokoľvek.
Opravy kostola v jednotlivých etapách
Samotné opravy kostola boli pôvodne rozdelené do šiestich etáp. Zahŕňajú výmenu strešnej krytiny, opravu vstupného schodiska a veže kostola, odvod zrážkovej vody z okolia kostola. Oprava hlavnej lode i samotného interiéru by mala prísť na rad ako posledná, keďže v rámci celkovej opravy sa postupuje podľa akútnosti poškodenia. Urgentné je tiež schodisko.
„Vyzerá to tak, že je na suti, nemá základy, pod schodmi vidieť dutinu. Všetko sa hýbe, travertínové stupne sa dokonca polámali. Bude to potrebné rozobrať. Sondážnymi prácami sa základ schodiska nenašiel, bude preto nutné spraviť betónové schodisko, na ktoré sa poukladajú travertínové bloky,“ opísal člen združenia Bayer.
Kostol v Starom Smokovci dal postaviť spišský biskup Juraj Császka na žiadosť arcikňažny Klotildy v roku 1888. Projekt vyhotovil architekt Gedeon Majunke zo Spišskej Soboty. Kostol bol postavený vo vysokohorskom alpskom štýle, ktorého charakteristickým znakom je hrázdené murivo.
To znamená, že konštrukcia kostola je drevená a steny sú vyplnené murivom. Štíty kostola sú bohato vyrezávané a zdobené. Kostolík patrí medzi najkrajšie stavby nielen v Starom Smokovci, ale aj v celých Vysokých Tatrách. Jeho súčasťou sú vitráže na oknách, ktoré zhotovil akademický maliar Vincent Hložník so svojou manželkou a dcérou.
„Problémy nastali aj s pôvodnou vežou, ktorá sa kvôli slabým základom naklonila. V roku 1932 bola veža demontovaná a nad vchodom bol urobený jednoduchý prístrešok. V roku 1959 kostol rekonštruovali a bola postavená aj nová veža,“ informovalo OZ Zachráňme poklady Tatier.