• Dnes je: Nedeľa 22. decembra 2024 meniny má Adela

Osemdesiat krajín podpísalo na samite vo Švajčiarsku spoločné komuniké, Zelenskyj privítal prvé kroky k mieru

Osemdesiat krajín podpísalo na samite vo Švajčiarsku spoločné komuniké, Zelenskyj privítal prvé kroky k mieru

Niektoré kľúčové rozvojové krajiny sa však k vyhláseniu nepridali.

16.6.2024 (SITA.sk) - Osemdesiat krajín v nedeľu podpísalo na samite vo Švajčiarsku spoločné komuniké vyzývajúce na to, aby bola „územná celistvosť“ Ukrajiny základom pre akúkoľvek dohodu na ukončenie vojny. Dokument, ktorý zavŕšil dvojdňovú konferenciu zhruba 100 delegácií v rezorte Bürgenstock, sa sústredil aj na otázky jadrovej bezpečnosti, potravinovej bezpečnosti a výmeny vojnových zajatcov.

Minimálne podmienky

Charta OSN a „rešpektovanie územnej celistvosti a suverenity… môžu a budú slúžiť ako základ pre dosiahnutie komplexného, ??spravodlivého a trvalého mieru na Ukrajine,“ uvádza sa v záverečnom komuniké.

Témy jadrovej bezpečnosti, potravinovej bezpečnosti a výmeny zajatcov podľa talianskej premiérky Giorgie Meloni predstavujú „minimálne podmienky“ pre rokovania s Ruskom. Politička pritom narážala na to, koľko ďalších oblastí nezhôd medzi Kyjevom a Moskvou bude ťažšie prekonať.

Prvé kroky k mieru

Niektoré kľúčové rozvojové krajiny sa však k vyhláseniu nepridali. Nepodpísali ho napríklad India, Saudská Arábia, Juhoafrická republika, Spojené arabské emiráty či Brazília. Naopak Turecko, ktoré sa snaží byť sprostredkovateľom medzi Ruskom a Ukrajinou, áno. Rusko sa na samite nezúčastnilo a ani jeho spojenec Čína.

Švajčiarska prezidentka Viola Amherd na záverečnej tlačovej konferencii povedala, že skutočnosť, že „veľká väčšina“ účastníkov súhlasila s konečným dokumentom, „ukazuje, čo môže diplomacia dosiahnuť“. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj na stretnutí privítal „prvé kroky k mieru“ a uviedol, že spoločné komuniké zostáva „otvorené pre pristúpenie každého, kto rešpektuje Chartu OSN“.

Putin trvá na kapitulácii

Samit sa podľa predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyen správne volá „Cesta k mieru“, pretože mier sa nedá dosiahnuť jediným krokom.

„Nebolo to mierové vyjednávanie, pretože (ruský vodca, pozn. red) Putin to s ukončením vojny nemyslí vážne. Trvá na kapitulácii. Trvá na odstúpení ukrajinského územia – dokonca aj územia, ktoré v súčasnosti neokupuje. Trvá na odzbrojení Ukrajiny a ponechá ju zraniteľnú voči budúcej agresii. Žiadna krajina by nikdy neprijala tieto poburujúce podmienky,“ vyjadrila sa odkazujúc na piatkové podmienky Vladimira Putina pre prímerie.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Najčítanejšia najnovšia správa

Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho

poskodena zasielka nie je zodpovednostou jeziska ale predavajuceho

21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.

Krehké predmety

Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.

„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.

Poškodená zásielka

Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.

V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.

Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.

„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.

Vrátenie tovaru

Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.

V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.

Preťaženie doručovacích miest

Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.

Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.

Náhradné miesto doručenia

Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.

„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.


Počasie