Pre dosiahnutie cieľov zálohového systému je dôležité, aby spotrebitelia zálohovaniu porozumeli a systém zálohovania bol pre nich dostupnejší.
Hrad Beckov je prvou kultúrnou pamiatkou, kde sa spustil odber zálohovaných obalov
Na Slovensku pribudlo prvé odberné miesto na zálohované obaly v národnej kultúrnej pamiatke hradu Beckov.
Správca zálohového systému (SZS) informoval, že k štandardným miestam chce postupne pridávať aj alternatívne miesta odberu zálohovaných fliaš a plechoviek.
Hrad Beckov sa tak stal prvým alternatívnym miestom na Slovensku, kde sa spustil odber zálohovaných obalov.
Dostupnejší systém zálohovania
Podľa SZS je pre úspešnosť zálohového systému dôležitá aj dostupnosť odberných miest. A to zvlášť v letnom turistickom období, kedy dochádza k zvýšenej spotrebe nápojov a hromadením obalov.
Správca zároveň dodal, že v uplynulom roku sa upriamil na frekventované lokality národných parkov a aktuálne sa zameral aj na kultúrne pamiatky.
„Pre dosiahnutie cieľov zálohového systému je dôležité, aby spotrebitelia zálohovaniu porozumeli a systém zálohovania bol pre nich dostupnejší. Snažíme sa preto identifikovať rôzne typy miest, kde sezónne či celoročne dochádza k hromadeniu prázdnych zálohovaných nápojových obalov a práve tam vytvárať nové alternatívne miesta odberu,“ vysvetlil Marián Áč, riaditeľ SZS.
Čistota v okolí kultúrnych pamiatok
Správca zálohovania dodal, že hrad Beckov je príkladom environmentálneho zodpovedného prístupu k svojim návštevníkom. Riaditeľ SZS spresnil, že medzi nádoby na triedený zber pribudla ďalšia na zálohované fľaše a plechovky.
„Veríme, že pilotnou spoluprácou pre tento typ miesta inšpirujeme aj ostatné kultúrne pamiatky na Slovensku. Touto aktivitou chceme eliminovať vznik voľne pohodeného odpadu a podporiť rozvoj, ochranu a čistotu v okolí kultúrnych pamiatok. Navyše návštevníci kultúrnych dominánt darovaním zálohu podporia ich obnovu,“ povedal Áč.
Spolupráca s riaditeľom hradu
Riaditeľ SZS doplnil, že táto iniciatíva vznikla v spolupráci s riaditeľom hradu Beckov Petrom Pastierom a posilňovaním záujmu o ochranu kultúrneho dedičstva a zároveň zapájania do zálohovania.
„Svojich návštevníkov učíme nielen histórii, ale aj zmýšľať ekologicky. Vnímame však, že je nesporné dôležitá dostupnosť triedených košov, či miest kde sa dajú vrátiť zálohované plastové fľaše a plechovky späť do zálohového systému. Rozhodli sme sa preto posilniť naše triediace stanice o nádoby určené práve tomuto typu obalov. Veríme, že touto aktivitou motivujeme aj ostatné kultúrne pamiatky,“ vysvetlil Pastier.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.