Čína neustále tvrdí, že obvinenia z porušovania ľudských práv v tibetských regiónoch sú nepodložené obvinenia.
Čína urýchľuje násilnú urbanizáciu dedinských Tibeťanov a núti ich prijať mandarínčinu, tvrdí ľudskoprávna organizácia
25.5.2024 (SITA.sk) - Čína urýchľuje násilnú urbanizáciu tibetských dedinčanov a pastierov. V rozsiahlej správe to uviedla ľudskoprávna organizácia Human Rights Watch (HRW). Peking sa podľa nej pokúša asimilovať vidieckych Tibeťanov prostredníctvom kontroly nad ich jazykom a tradičnou budhistickou kultúrou.
Násilné požiadavky
HRW citovala množstvo čínskych interných správ, ktoré sú v rozpore s oficiálnymi vyhláseniami, že všetci Tibeťania, ktorí boli nútení sa presťahovať, pričom ich minulé domovy boli pri odchode zničené, tak urobili dobrovoľne. Pri premiestňovaní čelia Tibeťania často násilným požiadavkám, aby prijali štátny jazyk mandarínčinu a zaviazali sa k vládnucej komunistickej strane.
Čína tvrdí, že Tibet je po stáročia súčasťou jej územia, hoci pevnú kontrolu nad himalájskym regiónom získala až po tom, čo sa počas občianskej vojny v roku 1949 dostala k moci komunistická strana. V správe sa uvádza, že oficiálne štatistiky naznačujú, že do konca roku 2025 bude pre donucovacie praktiky Pekingu viac ako 930-tisíc vidieckych Tibeťanov premiestnených do mestských centier, kde sú zbavení svojich tradičných zdrojov príjmu a majú problém nájsť si prácu. Lhasa a ďalšie veľké mestá prilákali veľké množstvo migrantov z dominantnej čínskej etnickej skupiny Chanov, ktorá dominuje politike a ekonomike.
Odstránenie chudoby
Viac ako tri milióny z viac ako 4,5 milióna Tibeťanov vo vidieckych oblastiach boli nútené postaviť si domy a vzdať sa svojho tradičného kočovného životného štýlu založeného na pasení jakov a poľnohospodárstve, uvádza správa HRW. Spolu s oficiálnou tibetskou autonómnou oblasťou tvoria Tibeťania komunity v susedných provinciách S-čchuan, Jün-nan a Čching-chaj.
Čína neustále tvrdí, že obvinenia z porušovania ľudských práv v tibetských regiónoch sú nepodložené obvinenia, ktorých cieľom je pošpiniť obraz Číny. Krajina s populáciou 1,4 miliardy ľudí tvrdí, že odstránila extrémnu chudobu, najmä presťahovaním izolovaných obyvateľov a malých dedín do väčších komunít s lepším prístupom k doprave, elektrine, zdravotnej starostlivosti a vzdelávaniu. Tieto tvrdenia neboli nezávisle overené.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.