Ocenenia si prevzali v utorok 7.
V rámci Dňa mesta Košice si celkovo 25 jednotlivcov a sedem kolektívov odnieslo Cenu mesta (foto)
8.5.2024 (SITA.sk) - V rámci Dňa mesta Košice si celkovo 25 jednotlivcov a sedem kolektívov odnieslo Cenu mesta Košice, a tiež Cenu primátora mesta Košice a Plaketu primátora mesta.
Desať jednotlivcov
Ocenenia si prevzali v utorok 7. mája z rúk primátora Jaroslava Polačeka (nezávislý) v priestoroch Historickej radnice na Hlavnej ulici v Košiciach. Ocenení sú z rôznych oblastí, od vedy, výskumu, zdravotníctva, cez kultúru, umenie, šport, až po charitu či techniku.
„O laureátoch Cien mesta rozhodlo mestské zastupiteľstvo na základe odporúčania komisie, ktorú podľa štatútu mesta zriaďuje primátor. Návrhy na toto ocenenie mohli predkladať predstavitelia mesta, poslanci mestského zastupiteľstva, orgány mestských častí, zástupcovia širokej verejnosti, najmä občianske združenia a inštitúcie, ako aj obyvatelia mesta," priblížilo mesto Košice. Cenu mesta získalo desať jednotlivcov, pričom traja ju dostali in memoriam, a tiež tri kolektívy.
Medzi laureátmi Ceny mesta sú Zuzana Borhyová – Kleinová, Milan Fiľo, Anton Glezgo, Eva Kissová, Ivan Krúpa, Peter Vidašič a Tobias Zámbory. Cenu mesta in memoriam dostali Duňa Luczyová, Ján Rosocha a František Jakab. Ocenené boli i kolektívy, a to Evanjelické gymnázium Jana Amosa Komenského, Národná transfúzna služba SR a Staromestské divadlo Petra Raševa.
Cenu primátora získali Iveta Baková, Tomáš Berzétei, Eva Čellárová, Milan Desiatnik, Silvia Hanusová, Henrieta Kecerová, Jana Lenhardtová, Milan Marinčák, Tatiana Poláková, Jozef Pollák, Lucia Tažiková, Katarína Vincová a Ján Zachariáš.
Ocenenie získali aj kolektívy
Polaček ocenil aj tri kolektívy, a to kolektív Centra pomoci Ligy proti rakovine, kolektív vzpieračských funkcionárov a športovcov a kolektív Košického vodáckeho maratónu. Plaketu primátora mesta si odniesli Štefan Németh, Anton Paľovčík a kolektív Kaviarne od srdca.
„Už tri dekády oceňujeme kolektívy a osobnosti, ktoré sa zaslúžili o rozvoj a propagáciu nášho mesta, sú jeho obohatením, tvoria morálne a spoločenské hodnoty. Vďaka ich talentu, odhodlaniu a obetavej práci sa Košice stávajú moderným a dynamicky sa rozvíjajúcim mestom, v ktorom sa oplatí zostať, pracovať, tvoriť a žiť,“ uviedol Polaček v rámci svojho príhovoru.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.