Napriek viacerým legislatívnym zmenám je lieková politika na Slovensku stále výrazne preregulovaná.
Slovensko patrí ku krajinám s veľkou nedostupnosťou liekov
Kontinuálny nárast cien vstupných surovín ako aj zvyšovanie nákladov na výrobu a transport liekov sú v priamom kontraste s pokračujúcim znižovaním cien generických a biosimilárnych liekov na Slovensku.
Spravodlivý a včasný prístup
Dôsledkom je zvyšujúca sa miera nedostupnosti liekov pre pacientov. Odborníci dlhodobo ponúkajú návrhy riešení situácie na Slovensku, na ktorých sa zhodli i na stretnutí Fóra expertov v Bratislave.
„Snahou našej asociácie je docieliť implementáciu takých podmienok, ktoré zabezpečia spravodlivý a včasný prístup k vysokokvalitnej liečbe generickými a biosimilárnymi liekmi všetkým slovenským pacientom“, hovorí prezidentka Asociácie GENAS Terézia Szádocka.
„Preto považujeme za nevyhnutné odstrániť najväčšie legislatívne bariéry, zosúladiť porovnávanie cien liekov v EÚ podľa medzinárodného odporúčania EURIPID, umožniť navýšenie ceny lieku prostredníctvom referencovania a zrušiť nesystémovú výnimku z fixného doplatku, ktorá bráni penetrácii generických a biosimilárnych liekov na slovenskom trhu,“ povedala.
Najprísnejšia regulácia liekov
Napriek viacerým legislatívnym zmenám je lieková politika na Slovensku stále výrazne preregulovaná. „Slovensko patrí medzi krajiny s najprísnejšou cenovou reguláciou liekov v EÚ a najnižšími úradne určenými cenami liekov. Odvrátenou stranou je však nedostupnosť niektorých liekov na našom trhu,“ konštatuje Dušan Zachar z INEKO.
„Farmaceuti v lekárňach sú v prvej línií problému nedostupnosti liekov a sú konfrontovaní s nespokojnosťou pacientov, zvlášť tých, ktorí si svoje lieky zabezpečia v zahraničí a právom sa pýtajú, prečo nie sú dostupné na Slovensku, ako v členskej krajine EÚ,“ hovorí viceprezidentka Slovenskej lekárnickej komory Miroslava Snopková.
„Po reforme legislatívy vnímame skutočnosť, že skôr je možné zabezpečiť pre pacienta náročnú, inovatívnu liečbu ako liečbu najčastejších diagnóz bežnými liekmi s cenou v jednotkách až desiatkach eur,“ konštatuje Snopková.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.