Telekomunikačná únia Slovenskej republiky navrhuje zorganizovanie okrúhleho stola, ktorý by prispel k vysvetleniu nejasností a uvoľneniu napätia.
Situácia so šírením českých programov sa skomplikovala, v spore medzi televíziami a operátormi prehráva divák
28.9.2023 (SITA.sk) - K riešeniu situácie súvisiacej s ďalším šírením českých televíznych programov na Slovensku by mohol prispieť okrúhly stôl s účasťou televízií, operátorov a štátnych orgánov. Navrhuje to Telekomunikačná únia Slovenskej republiky (TÚSR), pretože podľa nej v spore medzi televíziami a operátormi prehráva televízny divák.
Ako vo štvrtok informovala, výzva televízií JOJ a Markíza na blokovanie medzinárodných programov šírených českými televíznymi stanicami vyvolala vlnu nevôle a otázok medzi ich šíriteľmi - telekomunikačnými operátormi, televíznymi divákmi a širokou verejnosťou.
Prešetrovanie možného porušenia zákona
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky vedie prešetrovanie vo veci možného porušenia zákona o ochrane hospodárskej súťaže. Obavy zo vzniknutej situácie prejavili české krajanské a kultúrne spolky a o situáciu sa zaujíma veľvyslanec Českej republiky na Slovensku.
„Telekomunikačná únia Slovenskej republiky sa obrátila na Radu pre mediálne služby (RpMS) a v neformálnej diskusii dospeli k záveru, že v súčasnosti žiadna zákonná povinnosť ani rozhodnutie kompetentného orgánu nebráni, aby operátori šírili na území Slovenskej republiky české televízne programy, ku ktorým majú vysporiadané autorské práva," uviedol hovorca a poradca TÚSR Roman Vavro.
Zákon o mediálnych službách
RpMS vysvetlila, že do 31. júla 2022 sa vzťahovala na operátorov povinnosť poskytovať retransmisiu programovej služby len so súhlasom jej pôvodného vysielateľa. V prípade neplnenia povinnosti mala právomoc operátorov sankcionovať.
V aktuálne platnom zákone, ktorý je účinný od 1. augusta 2022, už táto povinnosť nie je. Zákon o mediálnych službách nezakladá ani žiadnu právomoc pre vysielateľov, ktorá by im umožňovala nariaďovať prevádzkovateľom retransmisie obsah ich programovej ponuky.
Situácia sa skomplikovala
„Tlak na vyradenie českých programov z ponuky je sporom medzi televíznymi vysielateľmi a prevádzkovateľmi retransmisie - operátormi. Situácia sa medzičasom skomplikovala, jeden z veľkých operátorov sa rozhodol vyradiť české programy a vyzval ostatných, aby ich vyradili aj oni," priblížil Vavro. „Časť operátorov sa rozhodla zaradiť do ponuky novú, atraktívnu programovú službu výmenou za vyradenie časti českých, iní vyradenie odmietajú," dodal.
RpMS je v prípade záujmu všetkých relevantných inštitúcií a zástupcov dotknutých subjektov ochotná zorganizovať okrúhly stôl a v prípade potreby vstúpiť do procesu riešenia vzniknutej situácie z pozície mediátora. TÚSR následne oslovila Asociáciu prevádzkovateľov káblových televízií (APKT) a zhodli sa, že zorganizovanie okrúhleho stola prispeje k vysvetleniu postojov, nejasností a k uvoľneniu napätia.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.