• Dnes je: Nedeľa 22. decembra 2024 meniny má Adela

Počet výpovedí lekárov je vysoký, podľa Dušana Zachara môže spôsobiť kolaps celého zdravotníctva

Počet výpovedí lekárov je vysoký, podľa Dušana Zachara môže spôsobiť kolaps celého zdravotníctva

Z nedávnych porovnaní tiež vyplýva, že priemerné platy slovenských nemocničných lekárov sa dorovnali lekárskym platom v Českej republike, v niektorých prípadoch ich podľa Dušana Zachara aj predčili, to sa týka aj základnej zložky mzdy.

Počet lekárov, ktorí sú ochotní podať výpovede, aby donútili vládu SR zlepšiť kritickú situáciu v slovenskom zdravotníctve, je vysoký. Pre tlačovú agentúru SITA to potvrdil riaditeľ INEKO Dušan Zachar.

Zároveň však podotkol, že ich číslo by bolo určite nižšie, ak by prišlo k skutočnej exekúcii odchodov lekárov z nemocníc, lebo v skutočnosti drvivá väčšina lekárov nechce odísť z nemocníc. Podľa Zachara si vybojovali pri porovnaní s okolitými krajinami a pri možnostiach slovenskej ekonomiky až príliš dobré platové podmienky.

„Ale aj tak by prišlo ku kolapsu celého zdravotníctva a dotklo by sa to aj ambulantnej sféry, ako aj nemocníc, kde nemajú, respektíve majú relatívny nízky počet podaných výpovedí, lebo zdravotná starostlivosť by sa čiastočne presunula tam. A tam by ten nával tiež nestíhali,” vysvetlil Dušan Zachar.

Katastrofálna realizácia zmien

Podľa jeho slov je relatívne, že lekári bojujú za zvyšovanie svojich platov aj v súčasnej dobe konsolidácie. Pripustil, že na jednej strane majú na to zdravotníci oprávnené formálne nároky, ktoré vyplývajú z podpísaného memoranda z roku 2022, ako aj zo schváleného zákona o navýšenom, avšak podľa Zachara dlhodobo neudržateľnom, platovom automate.

Riaditeľ INEKO na druhej strane pripustil, že vláda sa oprávnene snaží konsolidovať aj v rámci zdravotníctva, no zmeny boli podľa neho katastrofálne zrealizované a zle odkomunikované zo strany vlády.

„Navrhovaná valorizácia pre lekárov vo výške plus 6,4 percent však bezpečne prevyšuje očakávanú budúcoročnú infláciu, takže lekári na rozdiel od väčšiny obyvateľstva budú mať aj v reálnom vyjadrení zvýšenie platov v budúcom roku,” pokračuje Zachar.

Zaostávanie Slovenska

Taktiež pripomenul, že to, že vláda môže siahnuť lekárom na platový automat, je daňou za to, že na Slovensku máme štátom stanovené „tabuľkové“ základné platy.

Z nedávnych porovnaní tiež vyplýva, že priemerné platy slovenských nemocničných lekárov sa dorovnali lekárskym platom v Českej republike, v niektorých prípadoch ich podľa Dušana Zachara aj predčili, to sa týka aj základnej zložky mzdy.

„Výsledky slovenského zdravotníctva, dostupnosť a kvalita poskytovanej zdravotnej starostlivosti sa však Česku, žiaľ, nepriblížili. Nehovoriac o celkovom ekonomickom zaostávaní Slovenska, a teda aj možností lepšie financovať zdravotníctvo,” uzavrel riaditeľ INEKO Dušan Zachar.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Najčítanejšia najnovšia správa

Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho

poskodena zasielka nie je zodpovednostou jeziska ale predavajuceho

21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.

Krehké predmety

Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.

„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.

Poškodená zásielka

Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.

V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.

Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.

„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.

Vrátenie tovaru

Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.

V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.

Preťaženie doručovacích miest

Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.

Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.

Náhradné miesto doručenia

Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.

„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.


Počasie