Novela zákona z dielne ministerstva práce, ktorá upravuje krátenie dávok v hmotnej núdzi, je momentálne v pripomienkovom konaní a mala by nadobudnúť účinnosť od polovice budúceho roka.
Plánované zmeny v dávkach v hmotnej núdzi môžu pozitívne ovplyvniť trh práce, odborníci však upozorňujú aj na riziká
15.10.2024 (SITA.sk) - Plánované zmeny v dávkach v hmotnej núdzi môžu ovplyvniť trh práce. Novela zákona z dielne Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVaR) SR, ktorá je momentálne v pripomienkovom konaní a mala by nadobudnúť účinnosť od polovice budúceho roka, upravuje krátenie dávok v hmotnej núdzi.
Poberatelia, ktorí odmietnu zodpovedajúcu pracovnú ponuku, by podľa novely mohli prísť o časť dávok. Asociácia personálnych agentúr Slovenska (APAS) uvádza, že toto opatrenie by mohlo motivovať dlhodobo nezamestnaných k prijatiu práce, no zároveň upozorňuje na riziká, ktoré by mohli oslabiť jeho efektívnosť.
Ako bude definovaná vhodná pracovná ponuka?
"Na trhu práce je dnes veľa neobsadených miest najmä v oblastiach ako výroba, logistika či služby. Mnohé z týchto pozícií sú pritom považované za menej atraktívne pre ich fyzickú náročnosť alebo nízku mzdu. Ak sa ale príjmová situácia nezamestnaných zhorší, mohli by byť ochotní prijať aj tieto ponuky. Tým sa zvýši využiteľnosť pracovnej sily, ktorá je momentálne nevyužitá, a čiastočne by sa mohli zaplniť aktuálne voľné pracovné miesta," uviedla generálna manažérka ManpowerGroup a prezidentka APAS Zuzana Rumiz.
Zároveň však upozorňuje na potrebnú rekvalifikáciu. Bez rozšírenia dostupných rekvalifikačných programov, ktoré budú reflektovať reálne potreby trhu, môžu podľa jej slov byť pozitívne dopady avizovaného opatrenia limitované.
Kľúčová otázka podľa Rumiz znie, ako bude definovaná vhodná pracovná ponuka. Kritériá vhodnosti by mali podľa nej zahŕňať nielen geografickú dostupnosť a typ zamestnania, ale zohľadniť napríklad aj zdravotný stav uchádzača. Inak by avizované opatrenie mohlo ešte viac zhoršiť situáciu zraniteľným skupinám a mať v konečnom dôsledku aj ťažké sociálne dopady.
Ľudia nemôžu pracovať pre objektívne príčiny
"V tejto komunite často nie je problém v tom, že by ľudia nechceli pracovať, ale že nemôžu pre objektívne príčiny. Napríklad vzdialenosť pracovných miest, chýbajúca verejná doprava a vysoké náklady na dopravu predstavujú pre nich prakticky neprekonateľnú bariéru. Navyše im nízke príjmy a často aj zadlženosť znemožňujú investovať do oblečenia a ďalších vecí nevyhnutných pre výkon práce," vysvetlil Róbert Čvapek, generálny manažér agentúry Index Nosluš Group a viceprezident APAS.
Zníženie sociálnych dávok v aktuálnej situácii nie je preto podľa Čvapeka riešením, ale skôr zhoršením problému. Môže totiž viesť k ešte väčšej chudobe, sociálnemu vylúčeniu a zhoršeniu zdravotného stavu týchto ľudí.
Namiesto toho odporúča prijať opatrenia, ktoré budú tieto komunity podporovať – zriadením pracovných miest v blízkosti osád, zabezpečením dostupnej verejnej dopravy, poskytovaním finančnej podpory na dopravu, ale aj podporou vzdelávania a opatreniami na zlepšenie životných podmienok v osadách. V tomto prípade ide podľa odborníkov o komplikovaný problém a jeho riešenie je behom na dlhú trať.
Rizikom môže byť nedostatočná podpora
Zámer ministerstva práce má podľa odborníkov na pracovný trh potenciál na viaceré pozitívne dopady. Znížením dlhodobej nezamestnanosti a počtu osôb závislých na dávkach by sa napríklad znížili výdavky štátu na sociálnu pomoc. Rizikom však môže byť práve nedostatočná podpora.
"Ak nebudú zavedené súbežné kroky motivujúce dlhodobo nezamestnaných, krátenie či odobratie dávok môže len potrestať tých, ktorí nemajú dostatočné zdroje na to, aby si zlepšili svoju kvalifikáciu alebo za prácou cestovali. Bez takýchto podporných opatrení môže byť avizované krátenie dávok v niektorých prípadoch dokonca kontraproduktívne," uzatvára Zuzana Rumiz.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.