V septembri sa Slovensko stalo súčasťou európskej kampane ROADPOL Safety Days, do ktorej sa zapojilo celkovo jedenásť krajín.
Má to zmysel: ROADPOL Safety Days a Účet za nehodu pripomenuli bezpečnosť na cestách 155-tisíc vodičom
15.10.2024 (SITA.sk) - Kampaň si kladie za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách a upozorniť na nebezpečenstvo šoférovania pod vplyvom alkoholu. Občianske združenie Fórum Pi s rozumom sa spolu s partnermi do tejto aktivity zapojili kampaňou Účet za nehodu, ktorou šírili dôležité posolstvo: Keď piješ, nešoféruj.
Hlavným cieľom kampane bolo zvýšiť povedomie o zodpovednom správaní vodičov a eliminovať nehodovosť spôsobenú jazdou pod vplyvom alkoholu. Okrem Slovenska sa k tejto aktivite pripojilo ďalších desať štátov, napríklad Nemecko, Francúzsko, Španielsko, Írsko či Rumunsko, z našich susedov Poľsko a Rakúsko.
155-tisíc samolepiek za bezpečnosť na cestách
Ťažiskom kampane bolo rozdávanie špeciálnych zelených nálepiek so symbolom volantu na čerpacích staniciach OMV po celom Slovensku. Tu bolo počas týždňa ROADPOL Safety Days premietané aj video, upozorňujúce na zodpovednosť za volantom.
"Na čerpacích staniciach po celom Slovensku sme rozdali 155-tisíc samolepiek. Našim cieľom je nielen vzdelávať ľudí o zodpovednom pití alkoholu, ale aj aktívne prispievať k bezpečnosti na cestách. Každý z nás môže prispieť k zníženiu nehôd tým, že sa za volant posadí len vtedy, keď je úplne triezvy," uviedol Tomáš Huba z Fórum Pi s rozumom (FPSR):
Kvíz ukázal pozitívne trendy
Po naskenovaní QR kódu z nálepky mali vodiči, ale tiež široká verejnosť, možnosť zapojiť sa do online kvízu "Čo vieš o alkohole", ktorý bol dostupný do konca septembra. Účastníci si tak mohli otestovať svoje vedomosti o alkohole a jeho účinkoch, pričom mali šancu vyhrať alkoholtestery. Cieľom bolo nielen zvýšiť informovanosť o zodpovednej konzumácii alkoholu, ale aj posilniť povedomie o tom, že šoférovanie a alkohol nejdú dokopy.
"Najviac účastníkov kvízu pochádzalo zo Žilinského kraja, veľký záujem sme zaznamenali aj v Prešovskom a Bratislavskom kraji. Obzvlášť potešujúce bolo zistenie, že sa do kvízu zapojil veľký počet zástupcov generácie Z, na základe čoho môžeme povedať, že naša kampaň ich oslovila. Práve mladí sú dôležitou cieľovou skupinou edukačných aktivít nášho občianskeho združenia. Pozitívne tiež vnímame fakt, že stále rastie počet tých, ktorí vedia, že rozlišovať alkohol na tvrdý a mäkký je mýtus, pretože alkohol je len jeden," hodnotí výsledky Tomáš Huba.
Otázka: Je horší tvrdý alkohol alebo mäkký alkohol?
Kampane pre bezpečnosť na cestách budú pokračovať
Kampaň Účet za nehodu, ktorú organizovalo občianske združenie Fórum Pi s rozumom s garanciou Polície Slovenskej republiky a spolu s partnermi OMV, Tester.sk, Nadácia Allianz a Bolt, preukázala, že interaktívne formy vzdelávania dokážu efektívne osloviť širokú verejnosť a pozitívne ovplyvniť správanie na cestách. S vyše 150-tisíc rozdanými nálepkami tak kampaň splnila svoj cieľ zvýšiť povedomie o dôležitosti bezpečného šoférovania.
"OZ Fórum Pi s rozumom bude v podobných kampaniach rozhodne pokračovať aj v budúcnosti, pretože zodpovednosť na cestách je kľúčová pre bezpečný život nás všetkých," uzatvára Tomáš Huba z OZ Fórum Pi s rozumom.
Informačný servis
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.