Katka je najstaršou prevádzkovanou úzkorozchodnou parnou lokomotívou v strednej Európe.
Lokomotíva Katka mala na Košickej detskej historickej železnici vzácneho hosťa, navštívil ju pravnuk jej konštruktéra (foto)
5.10.2024 (SITA.sk) - Košická detská historická železnica v sobotu privítala vzácnu návštevu. Na železničku zavítal Hans Christian Hagans, pravnuk konštruktéra a majiteľa nemeckej továrne Hagans Erfurt, kde v roku 1884 vyrobili unikátny parný stroj U36 003 – Katka. Historická parná lokomotíva je tradičnou atrakciou návštevníkov železničky a jediným pôvodným pojazdným rušňom z nemeckej fabriky.
Hans Christian Hagans sa do Košíc vrátil po desiatich rokoch. Z Erfurtu prišiel v spoločnosti svojho syna. V súčasnosti 71-ročný dôchodca v minulosti sám pracoval na nemeckej železnici.
Daroval železnici tisíc eur
Na návšteve detskej železničky v Košiciach si vyskúšal hádzanie uhlia do kotla lokomotívy, ktorú vyrobili v továrni jeho predkov a symbolicky vlakovú súpravu s cestujúcimi vypravil na cestu. Jeho rodina zároveň venovala občianskemu združeniu starajúcemu sa o železničku 1 000 eur.
„Katka je jedinou pojazdnou lokomotívou vyprodukovanou vo firme Hagans v Európe. Zachovali sa aj ďalšie, ale stoja len ako exponáty v múzeách. Som veľmi rád, že táto lokomotíva v Košiciach stále jazdí a používa a ja aj na diaľku sledujem jej cestovný poriadok," uviedol Hagans.
V erfurtskom podniku vyrobili prvý rušeň v roku 1872 a výroba trvala do 20. rokov 20. storočia. Ako uviedol riaditeľ Košickej detskej historickej železnice Ľubomír Lehotský, 140-ročný rušeň Katka je po takmer trojročnej generálnej oprave aktuálne v dobrom technickom stave.
Venovali mu tabuľku s číslom Katky
„Je to vlastne najstaršia prevádzkovaná úzkorozchodná parná lokomotíva v strednej Európe. Myslíme si, že aj v celej Európe, ale nemáme všetky dáta," uviedol Lehotský s tým, že v sobotu jazdí Katka v tomto roku naposledy. Možnou výnimkou je iba jej nasadenie na mikulášske jazdy v prípade priaznivého počasia.
„Plánujeme s ňou zachovať pravidelnú parnú prevádzku, v čom sme spolu s Čiernym Balogom na Slovensku unikátni,“ poznamenal Lehotský.
Na železničke Hagansovi venovali okrem suvenírov a literatúry aj smaltovanú tabuľku s číslom lokomotívy U36 003, ktorá bola pred opravou dlhé roky súčasťou parnej lokomotívy.
„Pre nás je určite zaujímavé, že nás sleduje niekto v ďalekom Nemecku, v meste, kde vznikla táto lokomotíva, má o nás informácie a dokonca ovláda odchody a príchody vlakov. Je to aj vzpruha pre našu prácu a samozrejme aj hrdosť, že sa môžeme prihlásiť k rodinným príslušníkom zakladateľa firmy, kde túto lokomotívu vyrobili," dodal Lehotský.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.