Hnutie zdôrazňuje, že zmena v trestnom práve je vnútornou záležitosťou Slovenskej republiky ako členského štátu EÚ.
KDH poslalo list predsedníčke Ursule von der Leyen, Slovensko by nemalo byť finančne postihované za zrušenie špeciálnej prokuratúry
16.4.2024 (SITA.sk) - Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) odmieta snahy vlády i časti progresívnej opozície preniesť vnútropolitický spor o novele Trestného zákona na pôdu Európskej únie a ohrozovať tak finančné záujmy Slovenska. Uviedlo to v utorok hnutie vo svojom stanovisku.
Zároveň zdôrazňuje, že Slovensko by nemalo byť finančne postihované za zrušenie špeciálnej prokuratúry. Predseda KDH Milan Majerský sa v utorok obrátil listom na predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyen, a tiež na politickú frakciu EPP-ED.
Na finančný postih nie sú dostatočné dôvody
V liste píše, že KDH malo a má vážne politické výhrady k schváleným zmenám v slovenskom trestnom práve a osobitne k zrušeniu Úradu špeciálnej prokuratúry. Zdôrazňuje však, že táto zmena je vnútornou záležitosťou Slovenskej republiky ako členského štátu EÚ.
„Podľa nášho názoru minimálne nateraz nie sú dané dostatočné dôvody, aby bol spochybňovaný základný charakter Slovenskej republiky ako právneho štátu, a už vôbec nie, aby mohlo byť Slovensko finančne postihované," uviedol Majerský.
Líder kresťanských demokratov pripomína, že KDH opakovane kritizovalo novelu Trestného zákona a požadovalo zachovanie špeciálnej prokuratúry.
Na zmeny má Slovensko právo
„Nemožno mať však žiadne pochybnosti o tom, že ide o zmeny, na ktoré Slovensko ako členský štát EÚ má plné právo, a s ktorými naopak nemožno spájať žiadne následky v podobe finančných postihov SR, ktorej obeťou by boli občania SR a jeho regióny. Rovnako nesúhlasíme s tým, že iba z dôvodu de facto vnútorného prerozdelenia práce, navyše pri zachovaní princípu kontinuity v živých veciach, by mohlo dôjsť k porušeniu zmluvných záväzkov vo vzťahu k plánu obnovy," píše sa v liste.
Poukazuje tiež na to, že Ústavný súd SR nepozastavil účinnosť zmeny týkajúcej sa organizácie prokuratúry, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že táto otázka „prejde testom ústavnosti“.
Neprenášajme spory do Bruselu
KDH prízvukuje, že Slovensko je suverénna krajina a povinnosťou každého politika je chrániť naše národné záujmy a suverenitu.
„Preto je aj v našom záujme, aby sme vlastné, vnútorné spory riešili doma a neprenášali ich umelo do Bruselu. Pretože tak ohrozujeme nielen financovanie rozvoja našich regiónov, ale aj samotnú podstatu Slovenska ako suverénnej krajiny," uviedlo hnutie vo svojom stanovisku.
Pripomína, že tému zmien v trestnom práve ako prvá umelo preniesla do Bruselu vláda, ktorá si tam išla nedôstojne pýtať odobrenie pre svoje plány. Rovnako však nesúhlasí s progresívnou časťou opozície, ktorá taktiež podľa KDH neprimerane zaťahuje Európsku komisiu do vnútroštátnych otázok.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.