Ľudia z regiónov tak prišli o štátom financované ubytovanie.
Eurokomisia preskúmava maďarský zákon o obmedzení pomoci pre ukrajinských utečencov
22.8.2024 (SITA.sk) - Európska komisia preskúmava nový maďarský zákon o obmedzení pomoci pre ukrajinských utečencov na osoby z častí Ukrajiny, ktoré sú podľa Budapešti priamo postihnuté bojmi.
Ľudia z ďalších regiónov tak prišli o štátom financované ubytovanie. Podľa ľudskoprávnych skupín by nový zákon, ktorý začal platiť v stredu, mohol v Maďarsku ovplyvniť do 3 000 ľudí, informuje portál Euronews.
Nariadenie o dočasnej ochrane
„Sme si vedomí tohto dekrétu a skúmame ho. EÚ je jednotná v poskytovaní ochrany všetkým tým, ktorí utekajú pred Putinovými bombami... a zabezpečíme ich ochranu tak dlho, ako to bude potrebné," povedala v Bruseli novinárom hovorkyňa Európskej komisie Anitta Hipper.
V súčasnosti má v Európskej únii dočasnú ochranu zhruba 4,2 milióna Ukrajincov, z toho okolo 46-tisíc v Maďarsku. Nariadenie o dočasnej ochrane schválili členské štáty Únie krátko po tom, čo Rusko spustilo inváziu na Ukrajinu vo februári 2022 a nedávno odobrili jej predĺženie do minimálne marca 2026.
Porušovanie smernice zo strany Maďarska
„To znamená okamžitú ochranu a prístup k právam v EÚ... vo všetkých členských štátoch vrátane práva na pobyt, ale aj prístupu na trh práce, k ubytovaniu, sociálnemu zabezpečeniu, zdravotnej a inej pomoci,“ povedala Hipper.
Hovorkyňa sa nechcela vyjadriť k tomu, či sa eurokomisia obáva, že by Maďarsko mohlo porušovať danú smernicu. „Táto vyhláška práve vstúpila do platnosti, musíme byť v kontakte s maďarskými orgánmi a v tejto fáze sa nachádzame,“ vysvetlila.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.