Občianske združenie stavia kriticky voči novému kľúču na automatické zvyšovanie príspevku.
Ethos podáva hromadnú pripomienku k novele zákona o financovaní cirkví, žiada o dve úpravy
3.6.2024 (SITA.sk) - Občianske združenie Ethos, ktoré háji záujmy neveriacich a sekulárnych veriacich na Slovensku, podáva hromadnú pripomienku k návrhu novely zákona o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností.
Združeniu sa nepáči, že po novom by sa mal príspevok štátu cirkvám upravovať podľa rastu minimálnej mzdy, čo povedie k jeho výraznému navyšovaniu v najbližších rokoch. Zatiaľ čo tento rok dostanú registrované cirkvi 59 miliónov eur od štátu, o tri roky to podľa sprievodnej dokumentácie k návrhu novely má byť už 87 miliónov.
Žiadajú úpravu novely
Žiada upraviť novelu tak, aby príspevok pre cirkvi klesal úmerne klesajúcemu počtu veriacich a zároveň žiada nezahrnúť do nej odvodzovanie rastu príspevku štátu na základe rastu minimálnej mzdy. Za krátky čas získalo združenie pod hromadnú pripomienku potrebných 500 podpisov.
Ethos poukazuje na to, že počet veriacich kontinuálne a pozvoľne klesá a na základe porovnania s rozvinutejšími krajinami možno s týmto trendom počítať aj do budúcnosti.
Úprava príspevku na základe počtu veriacich
Na základe toho žiada v rámci novely vypustiť zo zákona podmienku, ktorá cirkvám pri pozvoľnom poklese veriacich zabezpečuje, že príspevok štátu nikdy neklesne, aj keby počet veriacich klesol nakoniec na nulu, ale naopak, bude automaticky valorizovaný podľa zvoleného kľúča.
Príspevok sa totiž zníži, iba ak počet veriacich klesne o viac ako 10 percent za obdobie desiatich rokov. Ethos navrhuje, aby sa po každom zisťovaní počtu veriacich príspevok upravil zodpovedajúco tomu, ako klesol alebo stúpol ich počet.
Automatické zvyšovanie príspevku
V druhej časti pripomienky sa občianske združenie stavia kriticky voči novému kľúču na automatické zvyšovanie príspevku.
Domnieva sa, že navrhovaný kľúč bol účelovo zvolený na základe snahy poskytnúť cirkvám čo najviac peňazí, keďže minimálna mzda na Slovensku je pomerne nízka a možno očakávať jej zásadné navyšovanie, ktoré v odhade dopadov na štátny rozpočet predpokladá aj návrh novely.
Nadčasové zákony
Združenie upozorňuje, že o tri roky môže byť situácia zásadne iná a cirkvi sa potom budú dožadovať iného kľúča. Podľa združenia by mali byť dobré zákony nadčasové a nie ušité na mieru aktuálnej situácii.
„Dlhodobým cieľom občianskeho združenia Ethos pritom je, aby cirkvi získavali od štátu dotácie len pre konkrétne služby a projekty, ktoré sú prospešné pre celú spoločnosť. Výdavky na platy kňazov a prevádzku administratívnych centier cirkví – s výnimkou historických pamiatok – majú byť výhradne zodpovednosťou členov jednotlivých cirkví,“ uviedol predseda rady občianskeho združenia Andrej Lúčny.
Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.