Banky radia nenechávať si finančné záležitosti na poslednú chvíľu.
Bankové prevody počas sviatkov zamrznú, okamžité platby budú povinné až v budúcom roku
Aj keď sú vianočné a novoročné sviatky hlavne o pokoji, občas je potrebné aj v tomto období vybaviť niektoré praktické veci, napríklad v bankách. Tie počas nasledujúcich dní upravujú svoje otváracie hodiny.
Počas vianočných sviatkov a novoročného sviatku sú pobočky bánk zatvorené.
Na Silvestra väčšina svoje otváracie hodiny skráti, niektoré ostanú zatvorené. Treba si upravené otváracie hodiny skontrolovať na webe tej ktorej banky.
Výhodou sú okamžité platby
Ľudia by sa mali pripraviť na trojdňové zdržanie peňazí medzi bankami cez víkendy a ďalšie sviatočné dni. Najväčšie oneskorenie sa očakáva pri transakciách uskutočnených 23. decembra, peniaze dorazia k príjemcovi až 27. decembra.
Banky radia nenechávať si finančné záležitosti na poslednú chvíľu. Vo všeobecnosti platí, že viac času majú klienti v prípade, ak sa rozhodnú využiť služby elektronického bankovníctva.
Existujú aj okamžité platby, vďaka ktorým môžete posielať peniaze do inej banky aj na Silvestra. Týka sa to však len tých bánk, ktoré túto službu ponúkajú. Banky, ktoré okamžité platby neponúkajú, uskutočňujú prevody iba počas pracovných dní.
Avšak od 9. januára 2025 budú všetky banky v eurozóne povinné prijímať okamžité platby a od 9. októbra 2025 tieto platby aj odosielať.
Ak ste nestihli prevod, vložte hotovosť
Pri niektorých platbách je dôležité postrážiť si termíny, ich premeškanie sa nemusí vyplatiť. Napríklad na získanie štátnej prémie k stavebnému sporeniu, či daňovej úľavy pri dôchodkovom sporení je potrebné, aby boli peniaze pripísané na účet príslušnej inštitúcie ešte v tomto roku.
V prípade, že platbu neviete poslať okamžite alebo z iného dôvodu nestíhate stanovené termíny, môže byť riešením priamy vklad hotovosti na účet príjemcu v jeho banke. Vklady hotovosti sú na účet pripísané bezprostredne po ich realizácii v pobočke. Vložiť peniaze na účet môžete tak aj na Silvestra, avšak zväčša iba v nákupných centrách dopoludnia.
Niektoré banky majú aj tzv. vkladomaty – bankomaty, prostredníctvom ktorých si môžete vložiť hotovosť na svoj účet. Túto možnosť však môžu využiť len klienti banky, ktorej vkladomat patrí.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.