• Dnes je: Sobota 21. decembra 2024 meniny má Bohdan

Antisemitské prejavy v Česku vlani prudko vzrástli a pribúda cielená agresia, hlási židovská komunita

Antisemitské prejavy v Česku vlani prudko vzrástli a pribúda cielená agresia, hlási židovská komunita

Najčastejším zdrojom antisemitských prejavov bola dezinformačná scéna.

5.8.2024 (SITA.sk) - Počet prejavov antisemitizmus v Česku vlani medziročne vzrástol o 90 percent.

Vyplýva to z výročnej správy Federácie židovských obcí (FŽO), podľa ktorej takýchto prejavov výrazne pribudlo po októbrovom útoku militantného hnutia Hamas na Izrael, objavili sa však napríklad aj v súvislosti s vojnou na Ukrajine.

Informuje o tom web spravodajskej televízie ČT24.

Dezinfoscéna zaberá

Federácia vlani zaznamenala 4 328 antisemitských prejavov, pričom rok predtým to bolo 2 277 prejavov. Väčšina, a to 98 %, prípadov bola na internete.

Zvýšil sa však aj výskyt antisemitských prejavov vo verejnom priestore, ako napríklad na demonštráciách. Prípadov vandalizmu FŽO zaznamenala za minulý rok šesť.

„Stúpa počet prípadov verbálneho násilia, vyhrážania sa a incidentov, ktoré sú adresované konkrétnej osobe alebo inštitúcii. Jednoznačne pribúda cielenej agresie. Drvivá väčšina antisemitských incidentov nemá násilný charakter,“ vysvetlil pre ČT24 predseda FŽO Petr Papoušek.

Čísla majú rôzne

Správa FŽO má vyššie čísla ako polícia. Hovorca policajného prezídia David Schön uviedol, že za vlaňajšok evidujú 18 činov z toho šesť bolo na internete a za tento rok do 30. júna to bolo 24 prípadov z toho polovica z internetu.

Rozdiely v dátach polície a federácie sú podľa Papouška pre nízky počet nahlásených incidentov.

Federácia židovských obcí pracuje z menšej časti s individuálnymi podnetmi dotknutých osôb, z väčšej časti je pracovníci monitorujú otvorené zdroje.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Najčítanejšia najnovšia správa

Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho

poskodena zasielka nie je zodpovednostou jeziska ale predavajuceho

21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.

Krehké predmety

Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.

„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.

Poškodená zásielka

Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.

V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.

Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.

„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.

Vrátenie tovaru

Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.

V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.

Preťaženie doručovacích miest

Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.

Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.

Náhradné miesto doručenia

Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.

„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.


Počasie