• Dnes je: Piatok 27. mája 2022 meniny má Iveta

Vodné dielo Gabčíkovo spustilo do ostrej prevádzky pravú plavebnú komoru

Vodné dielo Gabčíkovo spustilo do ostrej prevádzky pravú plavebnú komoru

Ďalšou veľkou premenou prešli aj dynamické ochrany plavebných komôr, ktoré zabezpečujú ochranu horných vrát a mostovky pred účinkami nárazov plavidiel.

Pravá plavebná komora Vodného diela Gabčíkovo, ktorá bola od roku 2019 inovovaná a modernizovaná, je od nedeľného poludnia v ostrej prevádzke.

Vodohospodárska výstavba, š. p. (VV), spolu so zhotoviteľom úspešne ukončili skúšobnú prevádzku.

Po bezmála tridsiatich rokoch od uvedenia Vodného diela Gabčíkovo do prevádzky ide o doposiaľ najkomplexnejšiu modernizáciu plavebných komôr. Štátny podnik VV o tom informoval v pondelok.

Práce sa presunú k ľavej komore

Práce sú realizované v rámci európskeho projektu „Inovácia a modernizácia plavebných komôr pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy na Vodnom diele Gabčíkovo“. V nasledujúcich týždňoch sa inovačné práce majú v zmysle harmonogramu začať v ľavej plavebnej komore.

„Uvedenie modernizovanej plavebnej komory do prevádzky je pre nás dôležitým míľnikom. Sme radi, že sa nám ho podarilo splniť a veríme, že komplexná modernizácia prinesie citeľne bezpečnejšiu a rýchlejšiu preplavbu cez plavebné komory Vodného diela Gabčíkovo,“ povedal generálny riaditeľ VV, š. p., Vladimír Kollár.

Najviditeľnejšou premenou v rámci modernizácie pravej plavebnej komory prešli horné a dolné vráta plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo. Ich funkciou je oddelenie priestoru plavebných komôr od hladiny takzvanej hornej vody v prívodnom kanáli a dolnej vody v odpadovom kanáli.

Museli stabilizovať podložie

Ďalšou veľkou premenou prešli aj dynamické ochrany plavebných komôr, ktoré zabezpečujú ochranu horných vrát a mostovky pred účinkami nárazov plavidiel. Inovovaným celkom v pravej plavebnej komore je hydraulický systém plnenia a vyprázdňovania komory.

V rámci projektu boli na pravej plavebnej komore zrealizované aj opatrenia na stabilizáciu podložia. V záujme dosiahnutia efektívnej prevádzky a zvýšenia bezpečnosti plavby bol vytvorený nový expertný kontrolný systém riadenia prevádzky.


Uvedeniu pravej plavebnej komory predchádzali individuálne skúšky, skúšky funkčností jednotlivých ucelených častí, komplexné skúšky všetkých zariadení a skúšobná prevádzka. Testovanie pravej plavebnej komory sa začalo v marci tohto roka.


Skúšobná prevádzka bola ukončená minulý týždeň a pravá plavebná komora bola následne zhotoviteľom odovzdaná do užívania vodohospodárom. Modernizácia ľavej plavebnej komory je plánovaná s dobou realizácie 415 dní.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Počasie