• Dnes je: Utorok 21. septembra 2021 meniny má Matúš

Stačí jedna zmena v živote a začnete prirodzene chudnúť

Stačí jedna zmena v živote a začnete prirodzene chudnúť

Uhádli ste správne, že tou zmenou je životný štýl. To je však široký pojem.

Čo životný štýl vlastne je a čo obsahuje? A prečo, keď je tak jednoduché obmedziť prísun kalórií a jesť menšie porcie, schudne iba jeden z dvesto?

O tom, ako nastaviť svoju myseľ na zdravý životný štýl a chudnúť efektívne sa dozviete v článku.

Prečo je tuk nebezpečný?

V liberálnej spoločnosti už nadváha nie je problémom čisto estetickým. Čoraz väčší dôraz sa kladie na zdravotný dopad. Tuk sa totiž neukladá iba pod kožou. To, čo vidíme v zrkadle, a čo sa nám tak hnusí, je v skutočnosti iba vrchol ľadovca.


O nič menšia a podstatne nebezpečnejšia časť sa ukrýva vo vnútri nášho organizmu. Tuk obaľuje naše životne dôležité orgány, zaťažuje ich a vyčerpáva. V súčasnosti je nadváha jednou z najčastejších príčin smrti.


Tuk v našom tele pácha aj ďalšie zverstvá. Podporuje zápalové procesy, ktoré vedú k poškodeniu ciev, cukrovke a mozgovým príhodám.


Obezita nie je doménou iba USA, ako s obľubou tvrdíme. Je najvyšší čas pozrieť sa pravde do tváre. V roku 2019 zverejnili regionálne úrady verejného zdravotníctva prieskumy. Podľa nich trpelo nadváhou až 35,6 % Slovákov, pričom takmer 15 % z toho boli ľudia v rozličných štádiách obezity. Podľa medzinárodných štatistík sa navyše radíme aj ku krajinám, kde je výskyt obezity vyšší.


Keď toto všetko vieme, prečo je chudnutie tak náročné? Prečo to väčšina ľudí na ceste za zdravou postavou nakoniec vzdá?

Na vine je celkový životný štýl

Nielen objem kalórií a veľkosti porcií môžu za to, že populácia skôr priberá, než chudne. Príčinou nadváhy je vo väčšine prípadov komplexný životný štýl. Začína sa rannou kávou a cigaretou, sledovaním televízie počas jedenia, minimom pohybu, pohodlnosťou a končí sa slabou vôľou, nudou či nespokojnosťou.


Všetky tieto faktory prispievajú k nárastu hmotnosti. Obmedzenie veľkosti porcií preto neprinesie želaný účinok, ak človek zásadne neprekope svoj postoj k životu. Jedlo považujeme za rozptýlenie. Nejeme z hladu, ale z pôžitku.


To je do istej miery veľký úspech západnej civilizácie, na druhej strane nám to však na váhe pridáva ďalšie čísla. Ako s tým zatočiť?

Motivácia musí vychádzať z vás

Je rozdiel, či chudnete pod nátlakom okolia, alebo z vlastného uváženia. V druhom prípade sú výsledky zväčša trvalejšie, uspokojivejšie a dostavia sa rýchlejšie. Nemali by ste chudnúť len preto, že vám niekto povedal, že ste tučná/ý. Motivátorom by nemala byť ani snaha niekomu sa zapáčiť alebo získať pracovnú pozíciu. V prvom rade by ste sa mali usilovať o to, aby bolo vašej telo čo najzdravšie. Lebo ako sa hovorí, v zdravom tele, zdravý duch.


VEDELI STE, ŽE: Zmena hmotnosti nemusí mať automaticky pozitívny efekt na iné oblasti života?


Kompenzačný mechanizmus a podmienený reflex

Typickým kompenzátorom stresu, hlavne u ľudí s nadváhou, je jedlo. Nemôžeme sa preto čudovať, že títo ľudia naďalej priberajú. Najčastejším dôvodom na vytvorenie takéhoto nezdravého kompenzačného mechanizmu je stres, nuda, nepohoda, nedostatok lásky a depresia.



Kto si vezme tabuľku čokolády, padne do pasce. Je to začarovaný kruh. Zvýšenie hmotnosti vedie k ďalšiemu stresu, smútku a sebanenávisti, čo sa najľahšie vyventiluje, ako inak, cez jedlo. Tak vzniká podmienený reflex. Človek, ktorý je pod tlakom, automaticky siahne po jedle, aby sa nepríjemného tlaku zbavil.


Na to, aby ste sa zbavili podmieneného reflexu, je potrebná železná vôľa. Keď sa nabudúce ocitnete v nepríjemnej situácii a napadne vám, že svoj smútok utopíte v jedle, dajte si radšej pohár vody.


Zbaveniu sa nežiadúceho reflexu napomáha aj odpútavanie myšlienok od jedla. Nie je to jednoduché, ale s trochou cviku to zvládnete. Musíte byť na seba prísni. Teda aspoň väčšinou.


Z času na čas si doprajte jedlo, ktoré máte radi. Úlohou chudnutia nie je zdeptať vás, ale pomôcť vám. Pri nákupe týchto dobrôt a pri ich príprave však myslite na to, že dopriať si môžete len malé množstvo. Pred nakupovaním si môžete urobiť prieskum, kde majú aké sladkosti s nižším obsahom tuku a sacharidov. Možno objavíte sladkosť, ktorú máte radi, ale zdravšej variante. V Kauflande nájdete v takomto prevedení napríklad proteínové pudingy viacerých príchutí a zmrzlinu. Ak si občas dáte kúsok niečoho sladkého, zaručene vám to neublíži. Naopak pomôže vám to zahnať chuť na čokoládu a zároveň nepriberiete.

Oplatí sa zmena?

Na túto otázku si určite viete odpovedať sami. Ak sa rozhodnete pre zmenu životného štýlu, musíte do toho ísť naplno. 30, 50 ani 70 percent vám nepomôže. K tomu potrebujete partnera, ktorý do toho pôjde s vami alebo vás podporí. Ak sa naučíte žiť zdravo o pár týždňov budete môcť opäť robiť činnosti, pri ktorých si teraz hovoríte: „Uff, to nedám.”


Počasie