• Dnes je: Piatok 24. septembra 2021 meniny má Ľuboš, Ľubor

Slovensko: Zdražovanie podľa analytikov pokračuje.

Slovensko: Zdražovanie podľa analytikov pokračuje.

Ľudia aj na Slovensku pocítili zdražovanie badateľne.

Pandémia koronavírusu, nepriaznivé počasie, obmedzená preprava tovarov či nedostatok pracovnej sily. V roku 2021 nás zasiahlo zdražovanie výraznejšie než roky predtým. Ceny stúpli badateľne v potravinovom priemysle či stavebnom priemysle. Zatiaľ čo pri hypotékach je možné požiadať o zníženie úroku počas krízy, stavebný priemysel sťažil situáciu s bývaním pre mnohé páry či rodiny.

Zvyšovanie cien potravín sa dotklo všetkých z nás. Ceny potravín zaznamenávajú najväčší nárast v globálnom merítku za posledných desať rokov.

Medziročný rast mesačného indexu Organizácie OSN pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) bol tento rok najväčší od roku 2011, keď ceny komodít naposledy prudko vzrástli.



Pri globálnej inflácii utrpia najviac chudobnejšie krajiny, ktoré sú odkázané na dovoz základného tovaru, pričom častokrát odmeny za prácu počas roku 2021 klesli. Mnohí najmä menší podnikatelia nedokázali počas covid pandémie pretransformovať svoje služby do online prostredia, a tým pádom prišli o významnú časť zisku. Viacerí sa rozhodli späť prevádzky vôbec neotvoriť.


„S rastom základných nákladov na dopravu, so zvyšovaním cien ropy a problematickou dopravou je vyvíjaný veľký tlak na zvyšovanie cien,“ uviedla pre globálne médiá Caroline Bain z Capital Economics.


Ľudia aj na Slovensku pocítili zdražovanie badateľne. Jozef Martinček, manažér portálu Pandatip.com/sk/ komentoval aktuálnu situáciu: “V ankete portálu Pandatip sme sa spotrebiteľov dopytovali, na aké účely by výhru v Eurojackpote použili. Výsledky sme porovnali s minuloročnými, pričom závery boli viac než prekvapivé. V roku 2021 väčšina respondentov uvádzala základné potreby, pričom v roku 2019 a 2020 šlo skôr o oddychové či luxusnejšie odmeny.”


“Do súťaženia sa zapája čoraz viac Slovákov”, dodal. Inflácia na Slovensku a aj vo svete zvýši polarizáciu na spotrebiteľských trhoch medzi prémiovými produktmi zameranými na finančne zabezpečenejších spotrebiteľov a lacnejšie značky, ktoré sa postarajú o menej lukratívnych kupujúcich.


Svetová inflácia spotrebiteľských cien potravín v minulom roku vyskočila o 6,3% oproti 4,6% v roku 2019, uviedla FAO. Pandémia negatívne ovplyvnila globálne dodávateľské reťazce a taktiež ovplyvnila výrobu a distribúciu potravín, čo má následne dopad na finálne ceny u spotrebiteľov.



Počasie