Negatívny vplyv cirkví na verejný život vidia respondenti predovšetkým v dôsledku jej postojov v oblasti ľudských práv.
Prieskum ukázal, koľko percent Slovákov je za odluku cirkví od štátu
12.3.2023 (SITA.sk) - Viac ako 60 percent Slovákov je za odluku cirkví od štátu. Vypláva to z aktuálneho prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia.
Odluku podporujú predovšetkým muži (66 %), starší ľudia vo veku nad 65 rokov (71 %), ľudia so stredoškolským vzdelaním (64 %) a vysokoškolským vzdelaním (71 %) alebo respondenti žijúci v Bratislave (70 %).
Naopak, 26 percent opýtaných nesúhlasí s odlukou cirkví od štátu a 13 percent respondentov sa k tejto téme nevedeli alebo nechceli vyjadriť.
Model financovania cirkví
Online prieskum bol realizovaný v období od 17. januára do 22. januára a zúčastnilo sa na ňom tisíc respondentov starších ako 18 rokov.
Ako ďalej v tlačovej správe informovala Denisa Lakatošová z prieskumnej agentúry, súčasný model financovania cirkví a náboženských spoločenstiev zo štátneho rozpočtu považuje za najvhodnejší necelá pätina populácie.
„Negatívny vplyv cirkvi spoločnosť vníma predovšetkým pri smerovaní diskusie o ľudských právach. Naopak, pozitívne je vnímaný vplyv cirkvi najmä v súvislosti so sprevádzaním ľudí počas ich najvýznamnejších životných udalostí," uviedla Lakatošová.
Priame platby z rozpočtu štátu
Súčasný model založený na priamych platbách z rozpočtu štátu na základe počtu členov, ktorí sa k cirkvi prihlásia v sčítaní ľudu, by ponechalo 19 percent respondentov. Lakatošová informovala, že takýto model by predovšetkým podporili voliči Kresťanskodemokratického hnutia.
„Fakt, že len 19 percent populácie sa stotožňuje so súčasným modelom financovania cirkví, ukazuje na potrebu otvorenia celospoločenskej diskusie o možnej zmene financovania cirkví na Slovensku," uviedol spoluautor prieskumu Mikuláš Hanes.
Z prieskumu ďalej vyplynulo, že 20 percent respondentov by podporilo model zaradenia cirkví a náboženských spoločenstiev medzi neziskové organizácie, ktorým je možné každoročne darovať dve percentá dane z príjmu. „18 percent populácie by zas uprednostnilo model financovania špeciálnou cirkevnou daňou. V rámci tohto modelu každý registrovaný člen cirkvi, ktorý je zároveň aj daňovým poplatníkom, platí každoročne špeciálnu cirkevnú daň. Uvedený model by častejšie podporili muži a staršie generácie respondentov," tvrdí Lakatošová.
Cirkev a diskusia o právach žien
Dodala, že model financovania asignáciou z dane by podporilo 15 percent ľudí. „Podľa tohto modelu môže každý daňový poplatník raz ročne pripísať niektorej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti určité percento z daní z príjmu. Tento model by podporili predovšetkým ľudia s vysokoškolským vzdelaním," vysvetlila Lakatošová.
Spoločnosť vníma cirkev pozitívne predovšetkým v sprevádzaní ľudí pri významných životných udalostiach, ako je napr. narodenie dieťaťa, svadba či pohreb, konkrétne 53 percent. O niečo menej ľudí (51 %) vidí pozitívny vplyv cirkvi v jej charitatívnej činnosti.
„Približne štyria z desiatich Slovákov oceňujú aktivity cirkví v opatrovateľských službách či v oblasti duchovného poradenstva," interpretovala výsledky prieskumu Lakatošová.
Väčšina ľudí vníma negatívny vplyv cirkví pri smerovaní celospoločenskej diskusie o právach sexuálnych menšín - 41 percent. „Porovnateľný podiel populácie hovorí o negatívnom vplyve cirkvi v diskusii o reprodukčných právach - 39 percent. Tretina populácie si zas myslí, že cirkev negatívne vplýva na diskusiu o právach žien," tvrdí Lakatošová.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.