• Dnes je: Sobota 20. apríla 2024 meniny má Marcel

Medzinárodný mýtny systém začne na Slovensku fungovať už na jeseň, prinesie so sebou množstvo výhod

Medzinárodný mýtny systém začne na Slovensku fungovať už na jeseň, prinesie so sebou množstvo výhod

Náklady na zavedenie modulu medzinárodného mýta sú 6 mil. eur, štát ho bude vlastniť so zdrojovými kódmi a bude ho môcť naďalej využívať.

Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) by mala na Slovensku začať fungovať v septembri tohto roka. Ministerstvo dopravy a výstavby a Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) aktuálne rokujú s tromi poskytovateľmi tejto služby.

Plynulý výber mýta

Zavedenie medzinárodného mýta umožní, že od začiatku budúceho roka bude plynule pokračovať výber mýta aj po tom, čo koncom aktuálneho roka uplynie zmluva so súčasným prevádzkovateľom národného mýtneho systému, so spoločnosťou SkyToll, a. s.

Minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Jaroslav Ivanco to potvrdili v stredu na stretnutí s médiami.

Efektívna kontrola systému

Nový domáci mýtny systém po dokončení verejného obstarávania na jeho vybudovanie a poskytovanie mýtnych služieb, ako aj kontrolný systém by mal byť efektívnejší a lacnejší.


Náklady na prevádzku mýtneho systému pri ročných výnosoch 230 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) by sa mali znížiť z terajších 85 miliónov eur, resp. 37 percent zhruba na 25,5 miliónov eur, teda na 11 percent. Čisté výnosy z výberu mýta by sa tak mali zvýšiť zo 63 na 89 percent.


„Hlavný cieľ je, aby nový mýtny systém bol významne efektívnejší ako súčasný. V budúcnosti chceme mať nákladovosť do 11 percent. V súvislosti s implementáciou nového mýtneho systému implementujeme aj medzinárodné mýto. Sme posledná krajina v Európe, ktorá takýto medzinárodný mýtny systém nemá,“ povedal Doležal.

Medzinárodný systém je výhodnejší

Európske nariadenie je podľa neho o tom, aby dopravcovia mohli ideálne jazdiť po celej Európe s jednou mýtnou jednotkou, za ktorú dostanú jednu faktúru. Náklady na zavedenie modulu medzinárodného mýta sú 6 mil. eur, štát ho bude vlastniť so zdrojovými kódmi a bude ho môcť naďalej využívať.


„Každý, kto bude spĺňať štandardy EETS, bude pripustený do nášho medzinárodného mýta. Ak SkyToll bude poskytovateľom medzinárodného mýta, v súčasnosti nie je, bude môcť o to požiadať,“ uviedol minister dopravy.

Spustenie medzinárodného mýta na Slovensku do prevádzky v tomto roku bude znamenať konkurenciu pre terajší národný mýtny systém a značne sa znížia náklady už súčasného mýta.


„Odplata alebo odmena za medzinárodné mýtne služby sa pohybuje v jednotkách percent, je to významne nákladovo efektívnejšie ako národný systém,“ podotkol Doležal.

Nemáte platnú STK či EK? Pre trvanie mimoriadnej situácie stále platí jej automatické predĺženie o tri mesiace

Predĺženie platnosti technickej kontroly a emisnej kontroly motorových vozidiel o tri mesiace je stále aktuálne, ale platí len na území Slovenska. Ako pre agentúru SITA potvrdilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, motoristi musia mať v zahraničí platné doklady.

EK a STK netreba zbytočne odkladať

Pri prevádzke vozidla v cestnej premávke v iných štátoch je podľa rezortu dopravy potrebné mať platnú technickú a emisnú kontrolu a vodič vozidla je povinný sa kontrolným orgánom preukázať platnými dokladmi o kontrole.


„Predĺžená platnosť potrvá, kým bude na Slovensku trvať mimoriadna situácia. Zároveň by sme chceli vyzvať motoristov, aby si túto povinnosť zbytočne neodkladali, keďže stanice technickej kontroly momentálne fungujú bez obmedzení,” uviedla Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Stále platí mimoriadna situácia

Platnosť pravidelnej technickej kontroly a emisnej kontroly motorových vozidiel, ktorá uplynie počas krízovej situácie spôsobenej ochorením COVID-19, sa podľa novelizovaného zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke predlžuje o tri mesiace.


„Aj keď medzičasom bol viackrát vyhlásený aj núdzový stav v súvislosti s ochorením COVID-19, ktorý aj skončil, vyhlásená mimoriadna situácia platí naďalej,” informuje rezort dopravy na svojom portáli.

Krízová situácia sa začala 12. marca 2020 na základe rozhodnutia vlády, kedy bola vyhlásená mimoriadna situácia v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom na území Slovenska.

Šoféri, pozor na rýchlosť a telefonovanie za volantom. Hrozia vám vyššie pokuty aj dva roky bez vodičáku

Od polovice júla tohto roku budú môcť vodičské oprávnenie skupiny C a CE (vozidlá určené na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony) záujemcovia získať vo veku 18 rokov a vodičské oprávnenie skupiny D a DE (vozidlá určené na prepravu viac ako osem osôb okrem vodiča) vo veku 21 rokov.

Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorý na návrh rezortu vnútra v stredu odobrila vláda.


Momentálne je pre získanie vodičského preukazu na nákladiak potrebný vek 21 rokov a pre autobus 24 rokov.

Kurzy základnej kvalifikácie

Podmienkou získania vodičských preukazov na nákladiaky a autobusy v nižšom veku však podľa ministerstva má byť absolvovanie tzv. kurzu základnej kvalifikácie.

Tie môžu byť riadne (280 hodín) alebo zrýchlené (140 hodín). „Absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie bude musieť žiadateľ doložiť skúšobnému komisárovi pred samotnou skúškou z odbornej spôsobilosti.


Po úspešne vykonanej skúške z odbornej spôsobilosti bude musieť vodič ešte úspešne vykonať skúšku podľa zákona o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov, čím získa aj osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačnú kartu vodiča,“ uviedlo ministerstvo vnútra s tým, že až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny v nižšom veku.

Prísnejšie tresty za rýchlu jazdu

Ďalšou novinkou, ktorú návrh prináša, je, že prekročenie dovolenej rýchlosti v obci o 50 kilometrov za hodinu a viac a mimo obce o 60 kilometrov za hodinu a viac bude klasifikované ako porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.


„Vo väčšine prípadov je pravdepodobnosť vzniku nehody priamo ovplyvnená rýchlosťou, správnosťou rozhodovania ako aj časom potrebným na jeho vykonanie. Rýchlou jazdou sa samozrejme skracuje čas nevyhnutný na vyhodnotenie situácie a na vykonanie úkonu ako reakcie na kritickú situáciu, v neposlednom rade sa zvyšovaním rýchlosti jazdy priamou úmerou predlžuje aj brzdná dráha vozidla,“ zdôrazňuje ministerstvo vnútra.


Všetky tieto faktory podľa rezortu zvyšujú potenciál rýchlej jazdy negatívne ovplyvniť bezpečnosť cestnej premávky.

Zákaz šoférovania za telefonovanie

Medzi závažné porušenia pravidiel cestnej premávky sa má zaradiť aj porušenie zákazu držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie počas šoférovania, okrem použitia systému „voľné ruky“.


V blokovom konaní bude podľa ministerstva za daný skutok možné uložiť pokutu do 150 eur. V konaní pred správnym orgánom sa bude pokuta pohybovať od 60 eur do 300 eur a bude tiež možné uložiť aj sankciu zákazu šoférovania v trvaní do dvoch rokov.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Najčítanejšia najnovšia správa

Ruský bombardér Tu-22M3 sa zrútil na juhu krajiny, údajne bol zostrelený (video)

rusky bombarder tu 22m3 sa zrutil na juhu krajiny udajne bol zostreleny video

19.4.2024 (SITA.sk) - Lietadlo ruskej armády sa v piatok ráno podľa gubernátora Stavropoľského kraja zrútilo v tomto regióne na juhu Ruska.

Naliehavá správa. Na poli v okrese Krasnogvardejskoje havarovalo prúdové lietadlo ... piloti sa katapultovali," napísal gubernátor Vladimir Vladimirov na komunikačnej platforme Telegram a zverejnil fotografiu havarovaného lietadla.

Neskôr dodal, že dvoch pilotov našli živých a previezli ich do nemocnice. Informuje o tom web Ukrajinská pravda.

Telegramové kanály uviedli, že stroj Tu-22M3, ktorý Rusko používa na útoky na Ukrajinu, sa zrútil, pretože bol zostrelený. Hovorca ukrajinských vzdušných síl Iľja Jevlaš informácie o zostrelení vojenského lietadla v Rusku nepotvrdil ani nepoprel.

Tu-22M je nadzvukový strategický bombardér.

Viac k téme: Bombardér Tu-22M3, Ruská armáda, rusko-ukrajinský konflikt
Zdroj: SITA.sk - Ruský bombardér Tu-22M3 sa zrútil na juhu krajiny, údajne bol zostrelený (video) © SITA Všetky práva vyhradené.


Počasie