• Dnes je: Sobota 03. decembra 2022 meniny má Oldrich

Krajiny Únie nás chvália ako máme vyriešenú elektrinu, tvrdí Remišová. Takáč za vysoké ceny viní „nezmyselné“ sankcie proti Rusku

Krajiny Únie nás chvália ako máme vyriešenú elektrinu, tvrdí Remišová. Takáč za vysoké ceny viní „nezmyselné“ sankcie proti Rusku

V rámci rastu cien potravín sme podľa Richarda Takáča zo Smeru druhí najhorší v Európe, ale v tomto smere vláda nič neurobila.

25.9.2022 (Webnoviny.sk) - Vo všetkých krajinách EÚ chvália Slovensko ako máme vyriešenú elektrinu. V diskusnej relácii televízie TA3 v Politike to skonštatovala vicepremiérka a šéfka strany Za ľudí Veronika Remišová.

Jednou z tém bola aj pomoc vlády nielen ľuďom, ale i podnikom s vysokými cenami energií.

Česi majú vyššie ceny ako my

Opatrenia na zníženie cien elektrickej energie či finančnú pomoc na zvládnutie ich vysokých cien už robili nielen Česko, Maďarsko či Poľsko, ale aj Nemecko, Francúzsko a ďalšie štáty EÚ.

„V Českej republike majú už druhý balíček, lenže prečo? Lebo už od januára majú niekoľkonásobne vyššie ceny energií ako my. Áno, ceny síce zastropovali, ale stále ich majú na raz takej úrovni ako máme my,“ vysvetľovala Remišová.

Za vlády Smeru-SD dostávala rodina podľa Remišovej 90 eur, za ich vlády dostáva od júla o 100 eur viac a od januára o 300 až 400 eur viac.

„To nie je pomoc?“ spýtala sa Remišová a dodala, že dôchodcom pôjde v tomto roku navyše k ich dôchodkom pol miliardy eur.

Takáč volá po bankovom odvode

„My sme ponúkali riešenia, a aj sme od vlády chceli riešenia na zvyšovanie cien potravín aj plynu a elektrickej energie, ale naša vláda nám na zníženie jej potreby odporúčala doslova absurdné riešenia, ako je zatváranie dverí na chladničke, odskrutkovanie žiaroviek v izbe, zníženie tepla v izbách a obliekanie si svetra,“ zakontroval poslanec Národnej rady SR za stranu Smer – sociálna demokracia Richard Takáč.

V rámci rastu cien potravín sme podľa neho druhí najhorší v Európe, ale v tomto smere vláda nič neurobila.

„Nerozumiem, prečo vláda na zníženie cien potravín nechce nič urobiť, a prečo nechce opäť zaviesť bankový odvod, v ktorom by získala 300 až 400 miliónov eur. Na vysokých cenách elektrickej energie a plynu majú veľký vplyv nezmyselné sankcie voči Rusku,“ uviedol Takáč, podľa ktorého znížiť cenu elektrickej energie môže aj privatizáciou elektriny, respektíve samotného podniku.


Najčítanejšia najnovšia správa

Nový odvod pocítia aj bežní Slováci a návrh vytvára veľmi toxický precedens

novy odvod pocitia aj bezni slovaci a navrh vytvara velmi toxicky precedens

Poslanci budú už tento týždeň rokovať o rozšírení a zvýšení osobitného odvodu z podnikania v regulovaných odvetviach, ktorý sa po novom má vzťahovať aj na finančných poradcov a sprostredkovateľov.

Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) varuje, že návrh zasiahne do fungujúceho konkurenčného trhu, ktorý navyše výrazne investuje do inovácií a finančnej gramotnosti obyvateľstva – oblastí, v ktorých Slovensko markantne zaostáva.

Návrh je v druhom čítaní

Návrh novely zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach z dielne poslanca Milana Vetráka (OĽaNO), ktorý parlament nedávno posunul do druhého čítania, má v pláne zvýšiť sadzbu odvodu a rozšíriť okruh subjektov, ktoré sú povinné ho platiť.

Po novom by sa týkal aj širokého množstva subjektov podnikajúcich na základe povolenia od Národnej banky Slovenska (NBS), vrátane lízingových spoločností, finančných sprostredkovateľov a poradcov či obchodníkov s cennými papiermi.


Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov, ktorá na Slovensku zastupuje vyše 60 percent finančných agentov pôsobiacich v oblasti finančného sprostredkovania a poradenstva, kritizuje, že povinnosť platiť osobitný odvod by sa ich členov týkala len preto, že na výkon svojej činnosti potrebujú nejaký druh oprávnenia, v tomto prípade od NBS.

Množstvo vydaných licencií

Poslanci by sa podľa asociácie mali v prvom rade pozerať na to, či potreba získania tohto oprávnenia limituje konkurenciu alebo len oddeľuje podvodníkov od serióznych podnikateľov – to, že je trh regulovaný, ešte neznamená, že je oligopolný.


NBS nelimituje množstvo vydaných licencií, získanie licencie nie je podmienené vysokým poplatkom a licencia negarantuje žiadne výnosy. Prax v skutočnosti ukazuje, že trh je zdravo konkurenčný a držiteľom povolenia od NBS sú rádovo stovky subjektov.


Na Slovensku pôsobí vyše 400 sprostredkovateľských spoločností, avšak tento odvod by pravdepodobne zasiahol len 6 z nich, pričom pri optimalizácii zisku by sa mohol týkať iba dvoch subjektov na trhu finančného sprostredkovania.

To znamená, že odvod by mal minimálny prínos pre štátny rozpočet s ohľadom na negatívne dopady neférového znevýhodnenia dvoch subjektov voči širokej konkurencii (napr. signál vyslaný voči podnikateľskému prostrediu).

Toxický precedens


Ďalším problematickým kritériom je navyše podľa asociácie fakt, že odvod by zasiahol len firmy zo ziskom nad tri milióny eur a úplne by obišiel spoločnosti, ktoré síce na slovenskom trhu pôsobia, ale sídlo majú mimo krajiny.


Takýto návrh teda podľa členov asociácie vytvára veľmi toxický precedens – aj kaderníci a kaderníčky si bez výučného listu nemôžu založiť živnosť. Podobný je aj prípad cukrárov a cukrárok a celého radu ďalších viazaných a remeselných živnosti. Dať parlamentu bianko šek uvaľovať selektívne odvody na vybrané sektory na základe irelevantného kritéria podľa nich nepomôže zvýšiť konkurencieschopnosť ani tempo inovácií.

Treba tiež zdôrazniť, že podľa júnového prieskumu agentúry Focus má len 16 percent slovenských domácností vytvorenú finančnú rezervu v odporúčanej výške 6-násobku mesačného príjmu.


Dáta NBS ukazujú, že až 77 percent úspor slovenských domácnosti je na bežných účtoch pri nulových úrokových sadzbách, 18 percent je uložených na termínovaných vkladoch pri priemernej sadzbe 0,62 percenta a dve percentá je na sporiacich účtoch s priemernou úrokovou sadzbou 0,04 percenta, čo odzrkadľuje nízku finančnú gramotnosť obyvateľstva na Slovensku.

Konkurencieschopnosť Slovenska


Finanční sprostredkovatelia pritom smerujú nemalé prostriedky do programov na podporu finančnej gramotnosti (finančné vzdelávanie a testovanie na školách, investičná akadémia, finančná olympiáda, atď.) a sú kľúčoví pre zvrátenie negatívnych trendov v oblasti sporenia, keďže zachytávajú menej bonitné domácnosti s horšími finančnými návykmi.

Predmetná novela môže ohroziť nielen investície do programov na podporu finančnej gramotnosti, ale aj do sektorových inovácií a digitalizácie (naši členovia už dnes vynakladajú nemalé prostriedky na využitie umelej inteligencie či PSD2 dát vo svojich produktoch a službách).


To nevyhnutne negatívne zasiahne spotrebiteľov, širší ekosystém a z dlhodobého hľadiska aj konkurencieschopnosť Slovenska, ktorá je už aj tak na medzinárodnom poli naštrbená.

Global Innovation Index

Slovensko je na 46. mieste v Global Innovation Index (pokles z 37. miesta v roku 2021 a 39. miesta v roku 2020) a na 23. mieste (piatom od konca) v európskom Indexe digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI).

Asociácia na záver poukazuje, že zákon neprešiel bežným legislati?vnym procesom a nebol konzultovany? s NBS ani s dotknuty?mi podnikatel?sky?mi subjektmi. Návrh zákona predpokladá poziti?vne vplyvy na rozpoc?et verejnej spra?vy, avšak neuvádza, v akej výške budú, čo predkladateľom vytklo aj ministerstvo financií.


Navrhovatelia tiez? tvrdia, z?e za?kon nebude mat? z?iadne vplyvy na podnikatel?ske? prostredie a nezvy?s?i regulac?ne? zat?az?enie, c?o je oc?ividne mylne? a vypovedá o kvalite tohto návrhu. Asociácia preto vyzýva poslancov Národnej rady, aby návrh zákona odmietli v plnom rozsahu a začali verejnú a odbornú diskusiu a rokovania.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Počasie