• Dnes je: Pondelok 15. augusta 2022 meniny má Marcela

Hrozí Bratislave škandál so smetiarskymi autami? Vallov magistrát pochybenia nevidí

Hrozí Bratislave škandál so smetiarskymi autami? Vallov magistrát pochybenia nevidí

Zdroje z prostredia magistrátu tvrdia, že vysúťažené vozidlá sa mestský komunálny podnik OLO bráni kvôli hmotnosti prevziať.

Aj ušľachtilú myšlienku akou je triedený zber kuchynského odpadu môže zatieniť zo začiatku nenápadný svár. V Bratislave aktuálne diskusiu vyvolal tender na dodávku smetiarskych vozidiel.

Podľa zdrojov z vnútra magistrátu údajne kvôli hmotnosti nesplnili autá podmienky verejného obstarávania. Komunálny podnik OLO sa dokonca zdráha ich prevziať. Vedenie mesta kuloárne informácie nekomentuje, dodávku vysúťažených áut nespochybňuje.

Naopak, naša metropola vyratúva svoje úspechy v odpadovom hospodárstve. Hovorí, že sa napríklad zodpovedne pripravuje na zber kuchynského odpadu. Ten chce naplno spustiť začiatkom budúceho roka, posledná by sa do neho mala zapojiť mestská časť Čunovo. Bratislavská radnica si pochvaľuje, že pri separácii sa jej osvedčil práve vrecový zber.

Nové autá vo výhľade

Napĺňať environmentálne ciele a zabezpečovať hygienu nádob na zber komunálneho odpadu pomáhajú bratislavskej samospráve špecializované vozidlá.

Práve okolo ich dodávok sa aktuálne rozpútali regionálne vášne, čo nenahráva do karát dosluhujúcemu primátorovi Matúšovi Vallovi. Konkrétne by malo by ísť o umývačku na mobilné umývanie zberných nádob komunálneho odpadu, ako aj o špecializované lisovacie vozidlá.


„Umývačku dodanú na základe verejného obstarávania spoločnosť OLO od dodávateľa prevzala. Momentálne plynie lehota dodania špeciálnych zberových vozidiel s lineárnym lisovaním určených na odvoz komunálneho odpadu s celkovou hmotnosťou do 26t s pohonom na CNG,“ konkretizovala pre portál webnoviny hovorkyňa hlavného mesta Dagmar Schmucková.

Opatrné OLO

Zdroje z prostredia magistrátu tvrdia, že vysúťažené vozidlá sa mestský komunálny podnik OLO bráni kvôli hmotnosti prevziať. Majú vraj prekračovať váhové limity určené verejným obstarávaním. Bratislavská radnica šumy nekomentovala. Záväzky svojej podriadenej organizácie nespochybnila.

Zo stanoviska spoločnosti OLO cítiť opatrnosť. „Súlad technických parametrov bol posudzovaný najmä v nadväznosti na parametre vozidla uvedené v osvedčení o vnútroštátnom schvaľovaní jednotlivého vozidla vydanom oprávnenou technickou službou zodpovednou za vykonanie skúšok,“ komentovala vzniknutú situáciu pre portál webnoviny samotná firma.


Otázne teda zostáva, či hmotnosť nadobudnutých vozidiel prejde aj fyzickou kontrolou alebo sa kompetentné orgány spoľahnú len na formálnu administratívnu verifikáciu. Spoločnosť OLO nekomentovala, či uvažuje nad možnosťou nezávislého merania hmotností a rozmerov vozidiel. Nezávislý audit by totiž mohol transparentnosť celého procesu podporiť.

Lamač jednotkou

Okrem peripetií s novými vozidlami sa bude musieť Bratislava vysporiadať aj s triedením kuchynského odpadu. Ten by sa mal naplno rozbehnúť od začiatku budúceho roka.


Pripravovaný zber tohto odpadu preverí technické, logistické aj personálne kapacity mesta. Metropola ubezpečuje, že prípravnú fázu nepodcenila, komunikovala so zahraničnými expertami, vypracovala odbornú štúdiu, ako aj detailný plán zavedenia zberu. „Je to najväčšia zmena v odpadovom hospodárstve, ktorá nás čaká a preto sme sa dôsledne pripravovali,“ prízvukuje Schmucková.

Ako prvá začala kuchynský odpad triediť mestská časť Lamač v októbri minulého roka. Za štyri mesiace obyvatelia tejto mestskej časti vytriedili 75 ton kuchynského odpadu. Od marca by sa mal začať kuchynský odpad triediť aj Záhorskej Bystrici, Karlovej Vsi a v Dúbravke. Ako posledná by sa mala v decembri pridať mestská časť Čunovo.

Vrecový zber

Klasický zber separovaného odpadu formou zberných hniezd začína v Bratislave vytláčať vrecový zber. Pilotný projekt s odvozom papiera, plastu, či plechoviek vo vreciach spred rodinných domov sa ujal.


„Systém sme vyhodnotili ako úspešný, preto sme ho zaviedli od februára 2021 aj v ďalších troch mestských častiach a od septembra 2021 aj vo zvyšných mestských častiach Bratislavy,“ potvrdzuje hovorkyňa bratislavskej radnice.

Na základe prieskumu sa bratislavský magistrát dozvedel, že pre 76,8 % opýtaných domácností je vrecový zber pohodlnejší ako zberné hniezda. Až 85,4 % opýtaných vyjadrilo presvedčenie, že týmto spôsobom triedia lepšie. Analýzou vzoriek mesto zistilo, že v rámci systému vrecového zberu je znečistenie vytriedeného plastu len 11 %, kým pri systéme zberných hniezd bolo znečistenie až 38 %.


„Zrušením hniezd sa zlepšil stav životného prostredia a verejných priestranstiev. Nakoľko bol medzi návrhmi od obyvateľov aj častejší odvoz odpadu, zvýšili sme frekvenciu zvozu na dvakrát mesačne,“ doplnila D. Schmucková.


Najčítanejšia najnovšia správa

Takto sa to robí do psej matere! Kopol si Matovič do Sulíka, ale neskôr svoj status zmazal

takto sa to robi do psej matere kopol si matovic do sulika ale neskor svoj status zmazal

Líder hnutia OĽaNO a minister financií Igor Matovič si mal na sociálnej sieti Facebook opäť potrebu kopnúť do ministra hospodárstva a predsedu strany Sloboda a Solidarita (SaS) Richarda Sulíka. Neskôr však svoj status zmazal.

„Gratulujem maďarskému ministrovi hospodárstva k tomu, že neštrajkuje a pracuje… Takto sa to robí do psej matere! Megainvestícia 5-krát väčšia ako Volvo.

Maďari idú ako rakety a my popri nich vyzeráme ako chudobní príbuzní,“ napísal Matovič v reakcii na správu, že čínska firma CATL postaví v Maďarsku továreň na výrobu batérií za 7,3 miliardy eur, ktorá by mala byť najväčšou svojho druhu v Európe.

Primitívna demagógia

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) reagovala, že Matovič naďalej škodí Slovensku. Na veľkú baterkáreň na Slovensku nemáme podľa sulíkovcov ani miesto, ani ľudí, ani energetickú kapacitu.

„Matovičovi s Kremským (šéf hospodárskeho výboru) to však neprekáža a šíria primitívnu demagógiu a znevažujú prácu všetkých okolo seba,“ uviedla SaS na sociálnej sieti Facebook.


Hlúpa urážka

Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) pripomenul Matovičovi, že sa veľmi rád pri prezentácii kľúčovej investície Volvo postavil na tlačovku vedľa Sulíka.

„Takéto vyjadrenie ministra financií je hlúpa urážka partnerov z Volva (ďalšia v poradí po urážkach prezidentky, ministrov, občanov, učiteľov, novinárov a podobne). Mal by vedieť, že Slovensko by sa na takéhoto investora muselo pripravovať omnoho dlhšie než trvá táto vláda,“ uviedol Gröhling.

Presne pre toto by mal Matovič podľa Gröhlinga konečne odísť z vlády. „Nevie žiť bez neustáleho konfliktu, klamstiev, urážania ostatných a robí to od prvého dňa,“ kritizuje minister školstva a je zvedavý, kedy si konečne aj koaliční kolegovia uvedomia, že pri takomto správaní ministra financií sa fungovať nedá.



Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Počasie