Výskumníci zistili, že od augusta do decembra minulého roka exportéri z Hongkongu dodali ruským subjektom kupujúcim tovar v hodnote takmer dve miliardy dolárov.
Hongkong je globálnym obchodným centrom pre najbrutálnejšie svetové režimy, Rusom pomáha pri dovoze polovodičov
Hongkong sa podľa správy Nadácie Výboru pre slobodu v Hongkongu stal globálnym obchodným centrom pre „najbrutálnejšie režimy sveta“.
Ako referuje web The Guardian, vyplýva to zo správy, ktorá skúmala úlohu Hongkongu pri transfere tovarov do krajín, na ktoré sa vzťahujú sankcie zo strany Západu, vrátane Ruska, Iránu a Severnej Kórey.
Správa, ktorú zverejnili v pondelok, konštatuje, že v rokoch 2021 a 2022 sa vývoz polovodičov z Hongkongu do Ruska približne zdvojnásobil na 400 miliónov dolárov, čo je druhé miesto po dodávkach z pevninskej Číny. Polovodiče sú životne dôležité pre ruské vojnové úsilie, pretože sú súčasťou zbraní, ako sú drony a riadené strely.
Tovar v hodnote takmer dve miliardy dolárov
Správa analyzovala vývoz Hongkongu v päťmesačnom období v roku 2023 s osobitným zameraním na položky zo spoločného zoznamu s vysokou prioritou, zoznamu vypracovaného vládou USA na identifikáciu položiek, ktoré Rusko hľadá pre svoj zbrojný program.
Výskumníci zistili, že od augusta do decembra minulého roka exportéri z Hongkongu dodali ruským subjektom kupujúcim tovar v hodnote takmer dve miliardy dolárov. Takmer 40 % tohto vývozu podľa hodnoty pochádzalo z položiek na uvedenom zozname vrátane rôznych kategórií polovodičov.
Centrum nelegálnych medzinárodných obchodných operácií
Hongkong je podľa správy už dlho centrom nelegálnych medzinárodných obchodných operácií. Jednoduché zakladanie spoločností, čo je proces, ktorý v Hongkongu trvá len niekoľko dní, umožňuje jednotlivcom bez problémov vytvárať nové spôsoby prevodu tovaru a platieb a maskovať svoju identitu prostredníctvom fiktívnych spoločností, aj keď sú v hľadáčiku orgánov zo západnej Európy.
Snahy USA a spojencov sú „nedostatočné na zastavenie toku zakázaného západného tovaru z Hongkongu do Ruska,“ uzatvára správa. „Vytváranie a nahradzovanie firemných identít je veľmi jednoduché a náročné na sledovanie“.
Najčítanejšia najnovšia správa
Poškodená zásielka nie je zodpovednosťou Ježiška, ale predávajúceho
21.12.2024 (SITA.sk) - V rámci sviatkov preferuje čoraz viac spotrebiteľov nákup darčekov online s doručením domov. Týmto spôsobom sa však nedá úplne vyhnúť nečakaným problémom, ako sú poškodené zásielky.
Krehké predmety
Riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová radí nepreberať zásielku s poškodenou krabicou, ak obsahuje krehké predmety. Pri prevzatí balíka by mal spotrebiteľ dôkladne zdokumentovať jeho stav a v prípade potreby ihneď kontaktovať predávajúceho.
„Ak sa rozhodnete balík aj napriek zjavnému poškodeniu prevziať, dokumentáciu rozhodne nepodceňte a skúste si natočiť populárny unboxing,“ dodáva Hekšová. Aj v prípade, že nepoškodený balík obsahuje poškodený tovar, je možné ho reklamovať, pretože predávajúci zodpovedá za správne zabalenie výrobku.
Poškodená zásielka
Spotrebiteľ má povinnosť reklamovať poškodenú zásielku priamo u predávajúceho, lebo práve s ním má uzatvorenú zmluvu, nie s prepravcom. Iná situácia nastane, ak si spotrebiteľ objednal vlastného prepravcu, ktorého predávajúci neponúka.
V takom prípade je potrebné reklamáciu riešiť s doručovateľom. Spotrebiteľom sa odporúča skontrolovať zásielku hneď po jej doručení, aby sa vyhli komplikáciám pri reklamácii.
Ľudia často očakávajú, že tovar objednaný na Vianoce dorazí pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, Hekšová upozorňuje, že majú možnosť odstúpenia od zmluvy.
„Ak predávajúci nedodá tovar v dohodnutom termíne, má spotrebiteľ právo stanoviť dodatočnú lehotu. Ak ani táto lehota nie je splnená, je možné odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Hekšová.
Vrátenie tovaru
Online nákupy poskytujú zákazníkom možnosť vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo umožňuje odstúpiť od zmluvy, napríklad ak je doručenie dlhšie, než sa očakávalo.
V období Vianoc často obchodníci garantujú doručenie tovaru do Štedrého dňa. Ak tento sľub nesplnia, ide o podstatné porušenie zmluvy.
Preťaženie doručovacích miest
Taktiež je tu riziko preťaženia doručovacích miest. Doručovacie spoločnosti sú niekedy nútené uložiť balíky na alternatívne miesta, ak je pôvodné miesto obsadené. Podľa Hekšovej je dôležité, aby nové miesto bolo podobne dostupné, čo sa týka vzdialenosti aj otváracej doby.
Problémy sa vyskytujú, keď nové miesto nie je obdobné, napríklad keď sú rozdiely v otváracej dobe alebo vzdialenosti značné. Ak sa miesto doručenia zmení na menej dostupné, môže to pre spotrebiteľov predstavovať veľké obmedzenie.
Náhradné miesto doručenia
Niektoré spoločnosti ponúkajú ľuďom možnosť vybrať si náhradné miesto doručenia, čo môže byť výhodné.
„Pre spoločnosti je odhadovanie obsadenosti doručovacích miest zložité,“ dodáva Hekšová, a preto možnosť výberu alternatívneho miesta môže zvýšiť spokojnosť spotrebiteľov. Avšak, nie všetky spoločnosti túto možnosť poskytujú a nie vždy sú v okolí dostupné alternatívne miesta.