• Dnes je: Streda 20. októbra 2021 meniny má Vendelín

Boj o klientov zdravotných poisťovní vrcholí. Finančné benefity však nie sú všetko

Boj o klientov zdravotných poisťovní vrcholí. Finančné benefity však nie sú všetko

Poistenec by pri zmene poisťovne mal myslieť na svoj zdravotný stav a svoje reálne potreby.

Už len niekoľko týždňov ostáva poisťovniam na to, aby zabojovali o nových klientov. O zmenu totiž môžu poistenci požiadať len raz ročne, pričom posledný termín na podanie žiadosti je 30. september.

Nečudo, že v tomto období vrcholia rôzne mediálne kampane o tom, aké benefity tá ktorá poisťovňa svojim klientom ponúka, prípadne aké noviny chystá od budúceho roka.

„Tento trend vidíme už niekoľko rokov,“ potvrdil Zoltán Čikes, prevádzkový riaditeľ spoločnosti FinGO.sk, podľa ktorého by však klient nemal pri zmene poisťovne pozerať len na výšku finančných príspevkov.

Nie každý lekár je v každej poisťovni

Tie sú samozrejme lákavé, ale netreba zabúdať, že každá poisťovňa má rôzny počet pobočiek ako aj rôzny počet zazmluvnených všeobecných lekárov či špecialistov.

Napríklad podľa hovorkyne Beáty Dupaľovej Ksenzsighovej spolupracuje zdravotná poisťovňa Union s viac ako 21-tisíc lekármi.

Pre porovnanie u poisťovne Dôvera je to podľa údajov od jej PR špecialistu Mateja Štepianského približne 23-tisíc.

„Od toho sa potom odvíja aj dĺžka čakacích lehôt na vyšetrenia či operačné zákroky,“ upozorňuje Čikes.

Preto by si poistenci pred zmenou poisťovne mali svojich lekárov zazmluvnenie overiť. V opačnom prípade sa podľa Čikesa môže stať, že si od januára nového roka, bude musieť hľadať nového lekára.

Zvážiť netreba len výšku, ale aj druh benefitov

Poistenec by pri zmene poisťovne mal myslieť na svoj zdravotný stav a svoje reálne potreby. Napríklad človek s chronickým ochorením potrebuje navštevovať špecialistov pravidelne, zatiaľ čo zdravý človek navštívi kvôli preventívnej prehliadne lekára maximálne raz za rok.

Iné potreby tak isto majú seniori, ktorí napríklad radi chodia do kúpeľov a iné mladé rodiny s deťmi, ktoré skôr uvítajú preplatenie detských zubných strojčekov alebo okuliarových rámov.

Páry plánujúce potomstvo zase budú mať záujem o financovanie umelého oplodnenia. Na škodu poistencovi nebude ani to, ak si skontroluje aj to aké druhy zákrokov a liekov bude mať počas roka preplatené.

Napríklad poisťovne zvyknú poskytovať iné výšky doplatkov na lieky či pomôcky pre rodiny s deťmi a iné pre jednotlivcov alebo môžu svoje služby doplniť napríklad zľavou v lekárňach či na iných poistných produktoch.


„ Poisťovne môžu mať rozdielny prístup aj pri schvaľovaní liekov na výnimku alebo vážnych operačných zákrokov, ktoré nie sú štandardne uhrádzané v rámci verejného zdravotného poistenia,“ vysvetľuje Čikes.

Rozhodnúť môže aj pohodlie

Nemenej dôležitý je aj komfort, ktorý v rámci svojich služieb poisťovne poskytujú. V súčasnosti je už elektronická komunikácia automatická u všetkých zdravotných poisťovní.

Pre klienta však môže byť rozhodujúci rozsah služieb, ktoré si vie vybaviť prostredníctvom internetovej stránky alebo množstvo informácií, ktoré mu poskytuje mobilná aplikácia.


Internetové stránky tiež slúžia na vyplnenie prihlášky, pokiaľ poistenec nemá záujem navštíviť priamo pobočku. Zvyšok administratívy za neho vybaví nová poisťovňa, takže sa nemusí odhlasovať.

Netreba zabúdať na administratívu

Zmeny pritom pre neho začnú platiť vždy 1. januára nasledujúceho roka. Týmto sa však pre neho administratívne povinnosti nekončia, pretože do 8. januára musí nahlásiť zmenu zdravotnej poisťovne svojmu zamestnávateľovi.


O čosi komplikovanejšie to majú živnostníci, ktorí si s novou poisťovňou musia dohodnúť na výške preddavkov, ktoré jej budú odvádzať.

„ Nemali by zabudnúť ani na úpravu trvalého príkazu, aby platili povinné zdravotné odvody do novej poisťovne,“ dopĺňa Čikes.


S takouto administratívou treba pritom rátať pri každej zmene poisťovne. Je to však jediná nepríjemnosť, ktorá môže poistencov od častých zmien odradiť.


Inak im totiž za častú zmenu zdravotnej poisťovne nehrozí žiadne riziko. V praxi tak môžu meniť poisťovňu podľa potreby napríklad aj každý rok.


Ak sú však držiteľmi občianskeho preukazu s elektronickým čipom, nemali by čakať, že im poisťovňa pošle nový preukaz poistenca.


Ten dostanú osoby, ktoré novú formu občianskeho ešte nemajú. Jeho držitelia však dostanú poštou doručený európsky preukaz zdravotného poistenia.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Počasie