• Dnes je: Piatok 25. júna 2021 meniny má Tadeáš

Aký bol rok 2020 pre slovenskú e-commerce scénu a aký bude rok 2021?

Aký bol rok 2020 pre slovenskú e-commerce scénu a aký bude rok 2021?

E-commerce predstavuje odvetvie podnikania, ktoré sa uskutočňuje na internete. Na Slovensku je e-commerce scéna už pomerne rozvinutá a za posledné roky výrazne rástla. V článku sa pozrieme na to, aký vplyv mala na toto odvetvie koronakríza a kde sa môže internetový biznis posunúť najbližšie obdobie.

Zatiaľ čo viacero odvetví zažívalo počas roku 2020 kvôli kríze spôsobenej ochorením COVID 19 ťažké časy, pre niektoré odvetvia to bol rok v znamení raketového rastu.

Medzi odvetvia ktorých koronarkíza výrazne pomohla sa radí aj e-commerce. Dôvody na to sú pomerne zrejmé. Dočasné uzatvorenie veľkého množstva prevádzok a obchodov, povinná práca z domu, nemožnosť cestovať, to sú všetko dôvody, ktoré nahrávajú do karát podnikaniu cez internet. Nie všetkým sa však darilo rovnako dobre.

Ako vyzerá slovenská e-commerce scéna

Slovenskú e-commerce scénu by sme mohli rozdeliť do viacerých skupín. Jedna skupina predstavuje už stálice biznisu, zabehnuté projekty ktoré sú verejnosti dobre známe. Medzi tie patria napríklad firmy ako Mall, Martinus, Pelikán, Zľavomat a podobne. Sú to projekty ktoré majú stabilné tržby v rádoch desiatok miliónov eur a pôsobia skôr v užšom okolitom regióne.


Do ďalšej skupiny by sme mohli zaradiť vychádzajúce hviezdy, ktoré síce už na trhu pôsobia niekoľko rokov, do výraznejšieho povedomia širšej skupiny zákazníkov sa však dostali až v poslednom období. Medzi tieto projekty patria hlavne eshopy. Z tých najznámejších môžeme spomenúť GymBeam, Dedoles, Footshop alebo Eyerim. Tieto firmy charakterizuje najmä mladý tím, pôsobenie vo viacerých krajinách a každoročný rast tržieb.


V poslednom období môžeme sledovať prechod aj veľkých retailových hráčov do online priestoru. Niektorým tento prechod funguje lepšie, iným horšie. Pre týchto hráčov je charakteristické že sa jedná zväčša o nadnárodné firmy s globálnymi informačnými systémami, ktoré nie sú veľmi flexibilné a ľahko lokalizovateľné. Ich výhodou je potom väčší počet prevádzok a oproti slovenským firmám aj výrazne vyššie rozpočty na marketing. Medzi firmy ktoré by sme mohli do tejto skupiny zaradiť patrí napríklad Tesco, Lidl, Moebelix či Dr. Max. Zaujímavosťou napríklad je, že cenu za najpopulárnejší eshop v roku 2020 získal práve Lidl, čo svedčí o tom, že aj veľké nadnárodné firmy dokážu vytvoriť obľúbený internetový projekt na lokálnej úrovni.


Nakoniec je tu najväčšia skupina, ktorá predstavuje menšie projekty a eshopy s ročným obratom do 1 milióna eur. Napríklad v roku 2019 pôsobilo na Slovensku 12 900 eshopov. Vzhľadom na veľkosť trhu sa jedná sa o pomerne vysoké číslo. Ak by sme do toho zahrnuli aj ďalšie internetové projekty ako inzertné portály, magazíny, predajcov služieb atď., toto číslo by sa ešte výrazne zvýšilo.

Celkový počet projektov neustále rastie. Veľa z nich však po pár rokov skončí, prípadne sa nikdy poriadne nerozbehne. Veľké množstvo kamenných prevádzok má eshop iba ako doplnok, ktorý robí okolo 10% z celkového obratu obchodu.

Rok 2020 v znamení rekordného rastu

Ako sme už spomínali, rok 2020 bol pre e-commerce rekordným rokom. Nie všetkým projektom a odvetviam sa darilo rovnako. Zatiaľ čo projekty z oblasti cestovného ruchu mali z pochopiteľných dôvodov ťažký rok, projekty z iných oblastí zaznamenali rekordný nárast objednávok. Významne sa darilo najmä internetovým lekárňam a eshopom zo segmentu zdravie. Často sa jednalo o nákup ochranných pomôcok, dezinfekčných produktov alebo produktov na zvýšenie imunity.


Najzaujímavejšie novinky do sveta e-commerce priniesli najmä projekty zo skupiny vychádzajúcich hviezd. Rekordným rokom z pohľadu objednávok, odmietnutím ponuky na predaj v hodnote niekoľkých desiatok miliónov eur ale aj plánmi na začatie vlastnej výroby sa pochválil GymBeam.

Dedoles už v predkrízovom roku 2019 dosahoval úctyhodné ročné tržby na úrovni takmer 15 miliónov eur. V roku 2020 spustil veľkú mediálnu kampaň, ktorej témou boli tancujúci škrečkovia. V rámci kampane boli aj TV spoty, čo pre slovenské eshopy nie je úplne bežné. Kampaň mala veľký dopad a môžeme predpokladať, že tržby Dedolesu sa aj vďaka nej za rok 2020 výrazne zvýšili.

Za zaujímavou správou prišla v posledných týždňoch aj podnikateľská skupina Berlin Brands Group, ktorá stojí za eshopom Electronic Star a značkou Klarstein. Firma ktorej projekty dosahujú obrat vo výške 230 miliónov eur sa pustila do investícií a aj vďaka úverom od nemeckých bánk v celkovej výške 200 miliónov nakúpila 15 rastových eshopov a ich nákupný apetít sa ešte neskončil.

Slovensko aj ako herná veľmoc

Ďalším segmentom, ktorý je často opomínaný, ale dosahuje enormné čísla je oblasť hier. Aj tomuto segmentu koronakríza pomohla. Ľudia boli nútení tráviť viac času doma a jednou z činností ktorej sa venovali je aj hranie rôznych hier. Výrazne sa darilo známej slovenskej firme vyrábajúcej voľne hrajúce hry, ktorá sa preslávila hlavne vývojom hier určených pre hranie na platforme Facebook.


Okrem hrania hier zo zábavy a v rámci voľného času sa do popredia čoraz viac dostáva aj profesionálne hranie počítačových hier. Toto odvetvie, ktoré sa už dnes považuje za regulárny šport sa nazýva E-sport a predpovedá sa mu veľká budúcnosť. Do e-sport tímov investujú veľký podnikatelia, vznikajú profesionálne tímy a ligy. Zaujímavosťou napríklad je, že by sa mal stať súčasťou letnej olympiády v roku 2024.


V rámci zábavy a hrania netreba zabúdať ani na oblasť hazardu. O tom že sa aj na Slovensku jedná o veľkých e-commerce hráčov svedčí fakt, že v top 100 najnavštevovanejších stránok sa nachádzajú až 3 projekty z tohto segmentu a to konkrétne štátny tipos.sk a 2 súkromné stávkové firmy nike.sk a tipsport.sk. Aj stávkové spoločnosti zažívali v čase koronakrízy ťažké časy a to najmä z dôvodu pozastavenia športových súťaží najmä v prvej polovici roku 2020. Nad vodou ich ale pomáhali udržať online kasína, ktoré na Slovensku začali oficiálne fungovať práve od začiatku roku 2020 a aktuálne. Aktuálne pôsobí na našom trhu 8 online kasín s licenciou. Situácia sa navyše postupne počas roka zlepšovala aj v oblasti športu a momentálne sa hrajú všetky ligy aj svetové turnaje bez výraznejších obmedzení. Dá sa teda predpokladať, že aj oblasť online hazardu čaká v roku 2021 rekordný rok.

Aký bude rok 2021

Môžeme predpokladať, že so zvýšeným počtom zaočkovaných obyvateľov sa život bude vracať postupne opäť do normálu. Pre e-commerce to znamená, že enormné predaje z oblasti zdravotníckych produktov a potrieb sa znížia a opätovne sa zase rozbehnú predaje v segmente turizmu. Bude zaujímavé sledovať, ako sa bude dariť slovenských eshopom v zahraničnej expanzii, ktoré medzinárodné korporátne firmy sa výraznejšie presadia na lokálnom trhu a ktorým menším firmám sa podarí výraznejšie vyrásť. Jedno je však isté. Ak sa nič výrazné nestane, rast e-commerce sa určite nezastaví ani v najbližšom období.



Počasie