• Dnes je: Nedeľa 02. októbra 2022 meniny má Levoslav

Ako jednoducho zlepšiť kvalitu vašej stravy, poznáte tieto možnosti?

Ako jednoducho zlepšiť kvalitu vašej stravy, poznáte tieto možnosti?

Všetky tuky by sa mali konzumovať s mierou, no obzvlášť je dôležité obmedziť transmastné kyseliny.

Hovorí sa, že sme to, čo jeme. A nehovorí sa to zbytočne. Zdravá výživa je pre ľudské zdravie naozaj podstatná, preto by sme si mali posvietiť na jej kvalitu. Ak sa nazdávate, že vás sa to netýka, možno ste na omyle. Existuje niekoľko krokov, ako jednoducho zlepšiť kvalitu vašej stravy. Oplatí sa ich poznať.

Jedzte potraviny bohaté na živiny

Hustota živín sa vzťahuje na pomer živín, ako sú vitamíny a minerály, k počtu kalórií v potravine. Ak jete veľa potravín, ktoré nie sú bohaté na živiny (napr. sladkosti, zemiakové lupienky, vyprážané a mastné jedlá), budete musieť spotrebovať viac kalórií, aby ste dosiahli svoje denné požiadavky na živiny.

Sledujte veľkosť porcií

Porcia znamená vlastne množstvo jedla, ktoré sa rozhodnete skonzumovať naraz. Na čo mnohí zabúdajú, týka sa to okrem jedál aj nápojov. Jednoduchým krokom pre zdravšiu výživu je obmedziť príjem kalorických jedál chudobnejších na živiny v prospech tých, ktoré sú nimi priam nabité.

Jedzte veľa ovocia, zeleniny a celozrnných výrobkov

Ovocie, zelenina a celozrnné výrobky sú bohaté na živiny a sú plné základných živín, ako je vláknina, horčík, folát, zinok a vitamíny A, B, C a ďalšie.

Jedzte veľa vlákniny

Vláknina je pre ľudské zdravie veľmi dôležitá. Podľa odborníkov by ste jej mali skonzumovať 14 gramov na každých 1 000 kalórií, ktoré zjete. Pomôže to vášmu tráveniu, zdraviu srdca, kontrole hladiny cukru v krvi a hmotnosti.

Obmedzte pridané cukry a rafinované obilniny

Rafinované obilniny a pridané cukry sú potraviny, ktoré majú veľmi nízku hustotu živín, čo znamená, že poskytujú veľa kalórií s nízkou alebo žiadnou nutričnou hodnotou.

Súvisia so zvýšeným rizikom chronických chorobných stavov, ako sú:


– obezita

– srdcovo-cievne ochorenia

– diabetes 2. typu.


Výnimku predstavuje ovocie, ktoré je síce sladké, ale ide o prírodný cukor. Okrem toho obsahuje množstvo minerálnych látok a vitamínov, ktoré sú pre zdravie prospešné.

Jedzte menej slané jedlá

Aj keď soľ obsahuje sodík, ktorý slúži mnohým dôležitým funkciám v tele, ako je rovnováha tekutín a funkcia svalov a nervov, v našej strave ho máme veľmi veľa. Soľ sa pridáva takmer všade. Nájdete ju v chlebe, pečive, mäsových výrobkoch, dokonca aj v sladkostiach. Veľké množstvo sodíka v dennej strave zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku, srdcových chorôb a mŕtvice. Odborníci odporúčajú denný príjem sodíka pod 2 300 mg denne.

Obmedzte trans-tuky

Všetky tuky by sa mali konzumovať s mierou, no obzvlášť je dôležité obmedziť transmastné kyseliny. Trans-tuky, ktoré sa tvoria, keď sa tekuté oleje premenia na tuhé tuky, môžu zvýšiť váš „zlý“ cholesterol s nízkou hustotou lipoproteínov (LDL), ako aj znížiť váš „dobrý“ cholesterol s vysokou hustotou lipoproteínov (HDL). Zlý cholesterol stojí za zvýšeným rizikom vzniku kardiovaskulárnych ochorení a mŕtvice.


Najčítanejšia najnovšia správa

Po alkohole siahnu čoraz mladšie deti, najrizikovejšou skupinou sú žiaci siedmych ročníkov

po alkohole siahnu coraz mladsie deti najrizikovejsou skupinou su ziaci siedmych rocnikov

2.10.2022 (Webnoviny.sk) - Deti počas pandémie začali častejšie užívať alkohol. Používali ho na zahnanie úzkosti, samoty i negatívnych pocitov počas izolácie. Už trinásťroční skúšajú alkohol s kamarátmi či sami, no častejšie siahnu po cigarete.

Vyplýva to z dotazníkov projektu Hovorme o alkohole. Alkohol skúšajú i mladšie deti. Pri pití sú deti najčastejšie ovplyvňované rovesníkmi či staršími kamarátmi. Piť zvyknú príležitostne, najčastejšie raz týždenne.

Šokujúce priznania žiakov

Obvykle pijú na rôznych oslavách, keď chcú zapadnúť, prípadne keď chcú byť sebavedomejší alebo sa chcú zbaviť negatívnych pocitov. Okrem alkoholu skúšajú i cigarety a drogy.

Rôzne elektronické či vaporizované cigarety sú v súčasnosti považované za módne a zadovážiť si fľašu alkoholu, prípadne i drogy, tiež nie je pre deti problematické.

„Projekt je určený žiakom siedmych ročníkov a doteraz sa doň zapojilo vyše 15-tisíc žiakov zo 190 škôl po celom Slovensku. Žiaci počas interaktívnych hodín hovoria o alkohole s vyškolenými lektormi, počúvajú príbehy svojich rovesníkov, hovoria o vlastných skúsenostiach a zážitkoch. Niektoré priznania doslova šokujú aj skúsených lektorov,“ opísal projekt Tomáš Huba z OZ Fórum Pi s rozumom (FPSR).

Doplnil, že práve deti v siedmom ročníku sú veľmi rizikovou skupinou, pretože v tomto veku sa po prvýkrát stretávajú s alkoholom, a to medzi kamarátmi, alebo v rodine. Zároveň sa sami za deti nepovažujú, no sú veľmi ovplyvniteľní. Podľa Hubu treba s nimi o alkohole otvorene hovoriť.

Zakázané ovocie najlepšie chutí

Podľa prieskumu občianskeho združenia každý štvrtý rodič sám ponúkne dieťaťu alkohol. Častokrát ide o pivo, ktoré je mylne spolu s vínom považované za „mäkký" alkohol. Huba tvrdí, že delenie alkoholu na mäkký a tvrdý je omyl.

Doplnil, že jeden deciliter vína, dve a pol decilitra piva a tri centilitre vodky majú rovnaký obsah alkoholu. Podľa lektorky Zuzany Žilinčíkovej deti často pijú, pretože im je alkohol zakazovaný, a ony chcú vyskúšať zakázané. Tiež tým, že vidia dospelých piť, považujú pitie alkoholu za normálne. Používajú ho na zahnanie nudy, frustrácie i samoty.


„Je veľký rozdiel medzi tým, keď dieťa vníma alkohol ako čosi výnimočné a tým, že ho vníma ako úplne bežnú a niekedy aj neodmysliteľnú súčasť života. Len na nás záleží, ako bude dieťa k alkoholu pristupovať, no striktné zákazy a tresty nie sú tá správna cesta. Najmä staršie deti túžia najsilnejšie po tom, čo im zakazujeme,“ vysvetľuje psychológ Josef Šedivý z OZ Sananim, ktoré sa venuje drogovým závislostiam a spolupracuje s FPSR.


Dodal, že deťom treba vysvetliť, že alkohol môže rozvracať vzťahy i zdravie, a tiež že nie je znakom úspechu, atraktivity či zrelosti.

Tvrdšie tresty za alkohol za volantom

Podľa lektorky deti vítajú prednášky Hovorme o alkohole. Oceňujú najmä možnosť otvorene hovoriť o alkohole. Tínedžri tiež nechápu, prečo polícia nerobí častejšie razie na alkohol.

Ocenili by aj tvrdšie tresty za alkohol, a to najmä u vodičov. Pozitívne možno vnímať výsledky prieskumu WHO, podľa ktorého postupne klesá miera nadmerného požívania alkoholu medzi mladistvými. V prípade dospelých sa za posledných desať rokov spotreba alkoholu znížila o 10 percent.


OZ Fórum Pi s rozumom vykonáva prevenciu i osvetu a vzdeláva deti i dospelých v záujme zodpovedného prístupu k alkoholu. Projekt Hovorme o alkohole vstupuje v školskom roku 2022/2023 do šiesteho ročníka.

Zdroj WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené

Počasie